Μεσημέρι της 29ης Ιουνίου 2023, 4 ημέρες μετά την δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, ο Αλέξης Τσίπρας, πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ανακοινώνει την παραίτησή του, υστέρα από 15 χρόνια στο πηδάλιο του κόμματος. Ο πρώην πρωθυπουργός, υπό άκρα μυστικότητα και έπειτα από 3 ημέρες σιωπής και απομόνωσης, ανακοινώνει στο Ζάππειο Μέγαρο ότι αποχωρεί από πρόεδρος του κόμματος και προκηρύσσει εσωκομματικές εκλογές, στις οποίες μάλιστα δεν θα συμμετέχει. Εκθέτοντας ως πρόσταγμα της ανανέωση του ΣΥΡΙΖΑ και φέροντας, μάλλον, ως βάρος την συντριπτική ήττα που υπέστη στις δεύτερες εκλογές της 25ης Ιουνίου, ο Αλέξης Τσίπρας αφήνει την προεδρία του κόμματος σε νέα πρόσωπα.

Σημαντικό είναι να δούμε ποιος είναι ο απόηχος αυτής της ανακοίνωσης και πώς διάφορες ενημερωτικές ιστοσελίδες αντιμετώπισαν το παραπάνω γεγονός. Για το λόγο αυτό έγινε η παρακάτω έρευνα, η οποία μελετά, υπό την σκοπιά πέντε διαφορετικών ελληνικών ιστοσελίδων, τον αντίκτυπο της παραίτησης Τσίπρα. Τα δεδομένα προήλθαν από τα παρακάτω sites, σε διάστημα δύο εβδομάδων:

https://www.athensvoice.gr

https://www.efsyn.gr

https://www.newsbomb.gr

https://www.news.gr

https://www.newsbeast.gr

Καταρχάς μελετούμε την συχνότητα των άρθρων για το συγκεκριμένο θέμα ανά ημέρα. Παρατηρούμε ότι οι περισσότερες δημοσιεύσεις έγιναν στις 29 και 30 Ιουνίου, δηλαδή ανήμερα και την επομένη της παραίτησης.

Καθώς το υλικό προς εξέταση προερχόταν από τα τέλη Ιουνίου και έπειτα, τα περισσότερα άρθρα που υπάρχουν στην έρευνα είναι του Ιουλίου.

Προχωρώντας την ανάλυσή μας, έγινε μελέτη των συχνότερων λέξεων που υπάρχουν μέσα στα άρθρα από κάθε ιστοσελίδα. Τα παρακάτω γραφήματα δημιουργήθηκαν με την τεχνική του Wordcloud και αντικατοπτρίζουν ότι κυρίαρχες λέξεις από το ονοματεπώνυμο του Α. Τσίπρα και το όνομα του κόμματος, διαφέρουν σε κάθε ιστοσελίδα. Στο news.gr κυριαρχούν οι λέξεις «νέος» και «εκλογή», γεγονός που μας δείχνει ότι οι αρθρογράφοι ασχολήθηκαν ιδιαιτέρως με την διαδοχή του προέδρου του κόμματος, ενώ στο newsbomb.gr δίνεται έμφαση στην «παραίτηση» του πρώην πρωθυπουργού.

ATHENSVOICE
EFSYN
NEWSBEAST
NEWSBOMB
NEWS.GR

Η έρευνα πάνω στις συχνότερες λέξεις μας αποφέρει και άλλα δεδομένα. Απομονώντας τις 20 συχνότερες λέξεις στα 10 πρώτα άρθρα κάθε ιστοσελίδας, παρατηρούμε ότι στο newsbeast.gr αναφέρεται συχνά της υποψήφιας Έφης Αχτσιόγλου, όπως και στο newsbomb, ενώ στο efsyn.gr κυριαρχούν οι λέξεις «νέα» και «πολιτική», αναφερόμενες στην χάραξη νέας πορείας για το κόμμα και στο athesvoice.gr βλέπουμε ότι υπάρχει και το όνομα του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Εν συνεχεία, έγινε συναισθηματική ανάλυση των άρθρων που ανακτήθηκαν με σκοπό να δούμε την θετική ή αρνητική αντιμετώπιση του γεγονότος.

Ειδικότερα, όσον αφορά την ιστοσελίδα athensvoice.gr παρατηρούμε ότι γενικότερα, υπήρξε μια θετική αντιμετώπιση, εκτός από τις 4 Ιουλίου όπου η αρνητικότητα επικρατεί.

Στην ιστοσελίδα efsyn.gr τα περισσότερα άρθρα από τις 29/06 μέχρι τις 03/07 είναι αρνητικά, ενώ μετά ανεβαίνει και η θετικότητα αλλά και η εμπιστοσύνη προς αυτή την κίνηση του Α. Τσίπρα.

Στην ιστοσελίδα newsbomb.gr αντίστοιχα παρατηρούμε ότι τα περισσότερα άρθρα έχουν θετικό πρόσημο ενώ η εμπιστοσύνη αλλά και η αποστροφή προς το συμβάν φαίνεται να είναι σε χαμηλά επίπεδα.

Στο ειδησεογραφικό site news.gr, η παραίτηση Τσίπρα αντιμετωπίστηκε εξίσου με θετικό πρόσημο, αν και στις 04/07 υπήρξε μια έντονη αρνητικότητα και μεγάλη πτώση στην εμπιστοσύνη.

Τέλος, η ιστοσελίδα newsbeast.gr παρουσιάζει το γεγονός θετικά, χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερες μεταβολές στην συναισθηματική κατάσταση τον μήνα Ιούλιο.

Έχοντας αναλύσει και μελετήσει τα παραπάνω ευρήματα μέσω των γραφημάτων που παρουσιάστηκαν, παρατηρούμε ότι οι 5 ιστοσελίδες που αξιοποιήθηκαν για την έρευνα δεν είχαν κείμενα που εκπέμπουν ιδιαίτερο αρνητικό, θυμό ή αποστροφή προς την απόφαση του Α. Τσίπρα να αφήσει τα ηνία της αρχηγίας της αντιπολίτευσης. Επίσης, παρατηρούμε ότι δεν αναφέρονται αντιπαλότητες με τον πρωθυπουργό και το κυβερνόν κόμμα ούτε αρνητικοί σχολιασμοί προς το πρόσωπο που ηγήθηκε επί 15 χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ. Όλες οι ιστοσελίδες πάνω στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα δεν παρουσιάζουν αποκλίνουσες απόψεις.

Author

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.