Ο τελευταίος ενάμισης χρόνος σηματοδοτήθηκε από το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID-19, η οποία έπληξε τόσο τους ανθρώπους που νόσησαν, όσο και τις επιχειρήσεις κι ως επακόλουθο τους εργαζόμενους. Ένας από τους τομείς, που «υπέφερε» περισσότερο από τις συνέπειες της πανδημίας ήταν αυτός του τουρισμού.
Το 2020 οι διεθνείς αφίξεις μειώθηκαν κατά 74% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, καθώς οι προορισμοί παγκοσμίως υποδέχτηκαν 1,1 δισεκατομμύριο λιγότερους επισκέπτες το 2020 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Για πολλά κράτη, ο τουρισμός αποτελεί βασική συνιστώσα του οικονομικού και κοινωνικού ιστού. Ακόμη σημαντικότερο είναι το γεγονός, ότι παρέχει απαραίτητες θέσεις εργασίας και εισοδήματα, που συνήθως συγκεντρώνονται σε περιοχές χωρίς εναλλακτικές πηγές απασχόλησης. Ένα από τα κράτη αυτά είναι κι η Ελλάδα.
Στην Ελλάδα, το 2020 καταγράφηκαν 5,9 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έναντι 21,5 εκατ. το 2019, παρουσιάζοντας μείωση κατά 72,5%. Στο παρακάτω διάγραμμα, απεικονίζονται συγκριτικά οι αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα το 2019 και το 2020, κατανεμημένες ανά μήνα. Ιδιαίτερα του μήνες Απρίλιο, Μάιο κι η Ιούνιο οι αφίξεις το 2020 ήταν μηδενικές.
Ως επακόλουθο, από την έναρξη της πανδημίας το Μάρτιο του 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις της Ελλάδας έπεσαν κατακόρυφα. Πιο συγκεκριμένα, το 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 76,5% σε σύγκριση με το 2019.
Φέτος, το καλοκαίρι του 2021, με την άμβλυνση της πανδημίας, λόγω της έναρξης των εμβολιασμών, πολίτες σε όλο τον κόσμο νιώθουν την ανάγκη να ταξιδέψουν και να χαρούν τον καλοκαιρινό ήλιο. Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC), που διενήργησε η MINDHAUS κατά τη διάρκεια του Ιουνίου, το 70% των Ευρωπαίων σκοπεύουν να ταξιδέψουν τους επόμενους έξι μήνες, με τους μισούς να επιθυμούν να επισκεφθούν μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα.
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού, αποσκοπώντας στην προβολή του ελληνικού τουρισμού και της Ελλάδας στο εξωτερικό, υλοποίησε μια νέα καμπάνια, με κεντρικό σύνθημα «Αll you want is Greece – Ότι χρειάζεσαι είναι η Ελλάδα», ενώ προώθησε στο twitter το hashtag #visitgreece.
Ως αποτέλεσμα, χρήστες του Twitter σε όλο τον κόσμο, πραγματοποίησαν tweets με το παραπάνω hashtag, είτε εκφράζοντας την επιθυμία τους να επισκεφθούν την Ελλάδα, είτε παρακινώντας άλλους να την επισκεφθούν.
ΟΙ κορυφαίες λέξεις ή φράσεις, που συμπεριλήφθηκαν στα tweets με hashtag #visitgreece ήταν greece, beach, sea, sun, weekendvibes και holidays, τα στοιχεία δηλαδή της χώρας μας τα οποία προσελκύουν τους ξένους ταξιδιώτες, όπως είναι ο ήλιος και η θάλασσα. Επιπλέον, στις πιο δημοφιλείς λέξεις συμπεριλήφθηκαν η Κρήτη και η Χαλκιδική, υποδηλώνοντας πιθανότατα ότι αποτελούν δύο από τους πιο διαδεδομένους προορισμούς της χώρας μας.
Πραγματοποιώντας bigram για το εν λόγω θέμα, παρατηρείται πως η λέξη παραλία, συνοδεύεται συνήθως από το όνομα μιας παραλίας, ενώ επικρατούν και πάλι οι προαναφερόμενες λέξεις.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε κάθε tweet χρησιμοποιούνται περίπου κατά μέσο όρο 16 λέξεις, ενώ πραγματοποιήθηκαν κατά μέσο όρο 52 retweets.
Πραγματοποιώντας συναισθηματική ανάλυση στο περιεχόμενο των tweets, λήφθηκαν τα παρακάτω αποτελέσματα. Αξίζει να σημειωθεί, ότι το 68% των tweets είχε ουδέτερο περιεχόμενο, το 30% θετικό και μόλις το 2% αρνητικό.
Eπιπλέον, το συναίσθημα που φαίνεται να επικρατεί είναι η χαρά.
Όσον αφορά το hashtag #τουρισμός, μόνο το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου πραγματοποιήθηκαν 2400 tweets, το περιεχόμενο των οποίων επικεντρώθηκε στον κοινωνικό τουρισμό, στο άνοιγμα της πλατφόρμας «Τουρισμός για όλους», αλλά και στη μετάλλαξη Δέλτα του κορωνοϊού.
Πιο συγκεκριμένα, όπως διαφαίνεται και στα παρακάτω διαγράμματα, το ζήτημα του κοινωνικού τουρισμού απασχολεί ιδιαίτερα τους Έλληνες, το τελευταίο διάστημα, αναδεικνύοντας για ακόμη μια φορά την ανάγκη τους να «δραπετεύσουν» σε κάποιον προορισμό της Ελλάδας.
128 tweets συμπεριελάμβαναν τον κοινωνικό τουρισμό, ενώ 239 tweets αναφέρονταν γενικότερα στο πρόγραμμα επιδότησης του Υπουργείου Τουρισμού, το οποίο δίνει την ευκαιρία σε 100.000 ενδιαφερόμενους να οργανώσουν τις διακοπές τους και να ταξιδέψουν εντός της χώρας μέχρι και το τέλος του 2021.
Τέλος, σε αρκετά tweets σημειώνονταν η ανησυχία για τη μετάλλαξη Δέλτα του κορωνοϊού, επιβεβαιώνοντας για ακόμη μια φορά την άμεση συσχέτιση της πανδημίας με τον τουρισμό.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί το ζήτημα του freedom pass, το οποίο απασχόλησε ιδιαίτερα τους Έλληνες πολίτες τις τελευταίες ημέρες. Συγκεκριμένα, έπειτα από την ανακοίνωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, πως μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής θα παρέχεται κουπόνι των 150 ευρώ, στους νέους 18 έως 25 ετών που έχουν εμβολιαστεί, το οποίο θα καλύπτει έξοδα για ξενοδοχεία, ακτοπλοϊκά ή αεροπορικά ταξίδια, είσοδο σε χώρους πολιτισμού, όπως κινηματογράφους ή θέατρα, ένα κύμα αντιδράσεων ξέσπασε στο Twitter. Συγκεκριμένα, η εν λόγω ενέργεια, η οποία αφενός συνδέεται με την προτροπή των νέων να εμβολιαστούν κι αφετέρου με την παροχή οικονομικής βοήθειας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους, οδήγησε σε πληθώρα σχολίων.
Όπως γίνεται εμφανές και στο παρακάτω «σύννεφο λέξεων», πολλοί ήταν εκείνοι που χαρακτήρισαν το freedom pass ως «χαρτζιλίκι» και την όλη ενέργεια εξευτελιστική. Με μια πρώτη ματιά, επομένως, η στάση των πολιτών φαίνεται να ήταν αρνητική. Μέρος των tweets αυτών πραγματοποιήθηκε από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα.
Πραγματοποιώντας συναισθηματική ανάλυση στα δεδομένα, η στάση αυτή επιβεβαιώνεται, καθότι η πλειοψηφία των tweets, συνοδεύονταν από αρνητικό συναίσθημα, ενώ επικράτησε αυτό του θυμού.
Ενδιαφέρον ως προς το ζήτημα του τουρισμού έδειξαν επίσης και οι ελληνικές ιστοσελίδες. Μελετώντας την αρθρογραφία της ιστοσελίδας protothema.gr, με το keyword «τουρισμός», δημιουργήθηκε το παρακάτω «σύννεφο λέξεων».
Τα άρθρα της συγκεκριμένης θεματικής, όπως και τα αντίστοιχα tweets, επικεντρώθηκαν στον κοινωνικό τουρισμό, αλλά και στη σχέση του τουρισμού με τον κορωνοϊό, αναφέροντας το πιστοποιητικό εμβολιασμού, το άνοιγμα της εστίασης, τα self tests, αλλά και τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των ατόμων, που έχουν πληγεί από την πανδημία. Περαιτέρω, εκτενής αναφορά πραγματοποιήθηκε στο όνομα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Όσον αφορά την ομοιότητα των άρθρων, τα άρθρα που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ομοιότητα είναι τα ακόλουθα:
Καταλήγοντας, η επιθυμία των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο για καλοκαιρινές διακοπές και η ανησυχία των Ελλήνων για τον τουρισμό, όπως αυτά διαφαίνονται από τα παραπάνω δεδομένα, φαίνονται να βρίσκονται για ακόμη μια φορά αντιμέτωπα με τον κορωνοϊό και συγκεκριμένα με την μετάλλαξη, η οποία έχει εμφανιστεί το τελευταίο διάστημα κι εξαπλώνεται μέρα με τη μέρα σε όλον τον πλανήτη. Η συνθήκη αυτή δημιουργεί «σύννεφα» στην πολυαναμενόμενη άφιξη των τουριστών και δημιουργεί φόβο για ακυρώσεις στον τουριστικό κλάδο, ο οποίος ήλπιζε να πάρει μια ανάσα αισιοδοξίας το φετινό καλοκαίρι.
Ελίνα Κουτρομάνου
Πηγές: Ινστιτούτο ΣΕΤΕ, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), Τράπεζα της Ελλάδος