Ποια είναι τα ζητήματα που απασχολούν τον ελληνικό τύπο αυτοκινήτου και το κοινό σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, ποια η στάση τους και ποιες είναι οι μάρκες που προσελκύουν περισσότερο το ενδιαφέρον;
«Το μέλλον είναι ηλεκτρικό» αναγράφει μία πινακίδα, καθώς το θρυλικό Opel Manta της δεκαετίας του 70’ μετατρέπεται σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο 2021 σε πρόσφατο διαφημιστικό spot. Ωστόσο, δεν πρόκειται απλώς για ένα διαφημιστικό σλόγκαν. Η αυτοκινητοβιομηχανία βαδίζει πλέον προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ήδη οι περισσότερες εταιρείες έχουν κάποιο ηλεκτρικό μοντέλο στη γκάμα τους. Η Μεγάλη Βρετανία έχει ανακοινώσει πως από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση αυτοκινήτων με μη υβριδικό κινητήρα εσωτερικής καύσης – βενζίνης ή πετρελαίου -, ενώ από το 2035 έχει ανακοινώσει την καθολική απαγόρευση κινητήρων βενζίνης ή πετρελαίου. Η Νορβηγία, που πρωτοστατεί στην υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης, έχει θέσει σαν στόχο από το 2025 όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στη χώρα να εκπέμπουν μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στα του… οίκου μας, το ελληνικό κράτος επιδοτεί 15-20% του (δυσβάσταχτου) κόστους κτήσης ενός καινούργιου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, προκειμένου να δώσει κίνητρο στους επίδοξους αγοραστές. Παράλληλα, σε συνεργασία με την Volkswagen, η Αστυπάλαια μετατρέπεται στο πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο νησί της Μεσογείου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ίδιας της Volkswagen, Ralf Brandstaetter, έχει δηλώσει πως ο όμιλος σταματά να σχεδιάζει νέους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ενώ ανάλογες ανακοινώσεις έχουν γίνει και από άλλα σημαντικά brands, όπως η Renault. Εξάλλου, η Ένωση Μηχανολόγων της Γερμανίας θεωρεί ότι τα νέα πρότυπα για τους ρύπους, Euro 7, που θα θέσει σε ισχύ από το 2025 η Ευρωπαϊκή Ένωση, πρακτικά θα σημάνουν την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Εντούτοις, οι Γερμανοί Μηχανολόγοι είναι αντίθετοι στη συγκεκριμένη ιδέα, ζητώντας από την Ευρωπαϊκή Ένωση να προβεί σε αλλαγές στο Euro 7, καθώς τονίζουν πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν να γίνουν κλιματικά ουδέτεροι μέσω της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων, όπως υδρογόνου, e-fuels και biofuels. Παράλληλα, μια τέτοια αλλαγή ενδέχεται να επιφέρει απώλειες εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Σε ανάλογο τόνο ο CEO της Bosch, Volkmar Denner, κατηγορεί την Ε.Ε. για εμμονή με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας πως δίχως το υδρογόνο δεν θα επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα. Ο πρόεδρος της Toyota, Akio Toyoda, έχει τονίσει ότι «όσο περισσότερα ηλεκτρικά κατασκευάζουμε, τόσο μεγαλύτερες θα γίνονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», αφού η διαδικασία παραγωγής των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πράγματι πιο επιβλαβής από την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Όλα τα παραπάνω, μας δείχνουν πως υπάρχουν πολλές διαφορετικές στάσεις γύρω από το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης. Ποια είναι όμως η στάση του ελληνικού τύπου αυτοκίνητου και του ελληνικού κοινού γύρω από αυτήν; Για να αναλύσουμε τα παραπάνω, συγκεντρώσαμε έναν μεγάλο αριθμό αριθμό κειμένων, τίτλων και σχολίων από ελληνικές ιστοσελίδες του χώρου της αυτοκίνησης πάνω στη θεματική ενότητα της ηλεκτροκίνησης, αλλά και σχόλια από το twitter με το #ηλεκτροκίνηση.
Newsauto
Η ιστοσελίδα newsauto.gr είναι η πρώτη σε επισκεψιμότητα για την ενημέρωση γύρω από αυτοκίνητο στην Ελλάδα, με 4,87 εκατομμύρια «επισκέψεις» τον Ιούνιο του 2021. Οπότε, είναι σίγουρα σημαντικό να δούμε πού κινείται η αρθρογραφία της συγκεκριμένης ιστοσελίδας σχετικά με την ηλεκτροκίνηση. Για τον σκοπό αυτό αναλύσαμε τα κείμενα από 487 άρθρα του newsauto από την κατηγορία «Electric».
Στο παραπάνω γράφημα βλέπουμε τις λέξεις που εμφανίζονται με τη μεγαλύτερη συχνότητα στα κείμενα της κατηγορίας «Electric». Οι έξι πρώτες λέξεις «ηλεκτρικό, μοντέλο, αυτοκίνητο, εταιρεία, νέο, οχήματα» είναι αρκετά γενικές λέξεις που θα περιμέναμε σε κάθε σελίδα για το αυτοκίνητο και ιδιαίτερα σε μία στήλη συγκεκριμένα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην έβδομη θέση αρχίζουν τα ενδιαφέροντα ευρήματα, καθώς βρίσκουμε τη λέξη μπαταρία. Η μπαταρία είναι το πλέον σημαντικό στοιχείο σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αφού ορίζει την ισχύ του, τον χρόνο φόρτισης και την αυτονομία, δηλαδή το πόσα χιλιόμετρα μπορεί να κάνει προτού χρειαστεί επαναφόρτιση ένα αυτοκίνητο. Μάλιστα, η «αυτονομία» βρίσκεται και αυτή στη λίστα των 20 λέξεων που συναντάμε συχνότερα.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι ότι η όγδοη πιο συχνή λέξη είναι το «SUV». Η συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων έχει γίνει πάρα πολύ δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζοντας τεράστια ζήτηση στην αγορά. Απ’ ό,τι φαίνεται το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτροκίνητα SUV. Παρά τη δημοφιλία τους πάντως, θα λέγαμε ότι προξενεί λίγη εντύπωση ότι είναι πιο ψηλά από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία αμαξώματος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού σε γενικές γραμμές τα ηλεκτρικά θεωρούνται ιδανικά για μετακίνηση εντός πόλης. Ίσως λοιπόν, να περίμενε κανείς να ήταν πιο ψηλά τα λεγόμενα «αυτοκίνητα πόλης» (mini) ή τα super-mini.
Στη 10η θέση συναντούμε την «Tesla», η οποία είναι και ο μοναδικός κατασκευαστής αυτοκινήτων που συναντάμε στις 20 συχνότερες λέξεις. Εδώ το αποτέλεσμα δεν προξενεί πολύ εντύπωση, δεδομένου πως η εταιρεία του Elon Musk θεωρείται ηγέτιδα και πρωτοπόρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Εξάλλου, πρόκειται για μια εταιρεία που βγάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι τρεις στις τέσσερις πρώτες φράσεις είναι «ηλεκτρικό μοντέλο, ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ηλεκτρικό όχημα», δηλαδή φράσεις συνώνυμες, που σχετίζονται με την κατηγορία περιεχομένου, όπου έγινε η εξόρυξη δεδομένων. Στην τρίτη θέση υπάρχει η φράση «αμιγώς ηλεκτρικό», η οποία ξεχωρίζει τα «καθαρά» ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τις διάφορες κατηγορίες υβριδικών οχημάτων. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τη λέξη «πλήρως ηλεκτρικό».
Τα όσα αναφέραμε παραπάνω για τα ηλεκτρικά SUV επιβεβαιώνονται και στο γράφημα των φράσεων. Μεγάλη εντύπωση προξενεί πως η επόμενη κατηγορία που εντοπίζουμε είναι τα «pick up», τα λεγόμενα «αγροτικά», τα οποία είναι αυτοκίνητα που αφορούν συγκεκριμένη κατηγορία επαγγελματιών κατά κύριο λόγο. Επιπλέον, στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή δεν διατίθεται κάποιο ηλεκτρικό «pick up». Παρά ταύτα, δεν μπορούμε να μη λάβουμε υπόψη πως τα αγροτικά αυτοκίνητα συγκαταλέγονται σ’ εκείνα με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο διαχρονικά. Μερικές ακόμη κατηγορίες που βρίσκουμε είναι τα ηλεκτρικά σεντάν και τα ηλεκτρικά crossover. Και πάλι απουσιάζουν αυτοκίνητα πόλης ή «super mini».
Αρκετά συχνά παρουσιάζεται η φράση «Διευθύνων Σύμβουλος», την οποία θα μπορούσαμε να συνδυάσουμε με την τελευταία φράση της λίστας, την «πρόσφατη συνέντευξη». Επειδή ακριβώς γίνονται αυτήν τη στιγμή πολλές συζητήσεις για τα οφέλη και τα μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης, αλλά και πού η τελευταία οδηγεί την αυτοκίνηση εν γένει, είναι λογικό συχνά να ζητείται ή να γίνεται αναφορά στην γνώμη των ειδικών.
Πολύ εύλογα, συναντάμε και τη φράση «εσωτερικής καύσης», που αναφέρεται στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και των οποίων το μέλλον είναι σε άμεση συνάρτηση με τις εξελίξεις στον χώρο της ηλεκτροκίνησης. Αξίζει να γίνει αναφορά και στη φράση «plug in», που αναφέρεται είτε στη σύνδεση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε μια πρίζα για να φορτίσει, είτε στην κατηγορία των «plug in» υβριδικών, δηλαδή αυτοκινήτων που φορτίζονται όπως τα αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά μπορούν να λειτουργήσουν και με βενζίνη ή πετρέλαιο.
Παραπάνω βλέπουμε το «σύννεφο λέξεων» με τις πιο συχνές λέξεις και φράσεις που συναντώνται στα κείμενα της κατηγορίας «Electric» του newsauto.gr.. Πέραν των όσων αναφέραμε νωρίτερα, μπορούμε να σταθούμε στη λέξη «μέλλον», που συνδέεται με την ιδέα πως η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το μέλλον της αυτοκίνησης. Επίσης, εκτός από τη λέξη «εταιρεία», βλέπουμε εδώ και λέξεις όπως «start up», δείχνοντας τη σύνδεση της τάσης του εξηλεκτρισμού των αυτοκινήτων με το επιχειρείν.
Όσον αφορά τις εταιρείες, εκείνη που εμφανίζεται περισσότερο μετά την Tesla είναι η Volkswagen, η οποία με την κυκλοφορία των ID.3 και ID.4 (παγκόσμιο αυτοκίνητο της χρονιάς για το 2021) επωμίζεται τον ρόλο του ηγέτη στην ηλεκτροκίνηση επί Ευρωπαϊκού εδάφους. Από κοντά η Audi, που επίσης ανήκει στο Volkswagen Group και ανακοίνωσε πως το 2026 θα κυκλοφορήσει το τελευταίο της αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στη συνέχεια ξεχωρίζει η παρουσία της Hyundai, η οποία βρίσκεται στην επικαιρότητα με την κυκλοφορία του πρωτοποριακού Ioniq 5. Από εκεί και πέρα βλέπουμε πολλές μάρκες, όπως BMW, Renault, Toyota, Volvo, Nissan, Porsche, Ford, Bentley και Mercedes.
Μεγάλη εντύπωση κάνει η παρουσία μιας εταιρείας εκτός της αυτοκινητοβιομηχανίας, της Apple. Ο λόγος που βρίσκεται εδώ, είναι πως η αμερικανική τεχνολογική εταιρεία φιλοδοξεί να εμπλακεί στον χώρο του αυτοκινήτου και μάλιστα βρισκόταν σε συζητήσεις με τη Hyundai για την από κοινού ανάπτυξη ενός αυτόνομου (που να μην χρειάζεται να οδηγείται δηλαδή) ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Το κυρίαρχο συναίσθημα που εμφανίζεται στα κείμενα του newsauto είναι η θετικότητα, σχεδόν διπλάσιο από οποιοδήποτε άλλο, δείχνοντας πως η ιστοσελίδα αντιμετωπίζει κυρίως με αισιοδοξία τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, όχι όμως απόλυτη, αφού τα δεύτερα πιο έντονα συναισθήματα είναι τα αρνητικά. Στην τρίτη και τέταρτη θέση βρίσκονται τα συναισθήματα της εμπιστοσύνης και προσμονής, ενώ περισσότερες από 450 φορές εμφανίζονται λέξεις που εκφράζουν αηδία. Τα λιγότερα συχνά συναισθήματα είναι η χαρά και η έκπληξη.
Στη διάρκεια του τελευταίου περίπου χρόνου τα θετικά συναισθήματα στα κείμενα του newsauto για την ηλεκτροκίνηση είναι σταθερά τα κυρίαρχα, ενώ μετά από αυτά εναλλάσσονται αρνητικά συναισθήματα με εκείνα της εμπιστοσύνης.
Car And Driver και Autotriti
Μετά τα κείμενα του newsauto.gr, εξετάσαμε τους τίτλους των άρθρων σχετικά με την ηλεκτροκίνηση σε δύο ακόμη από τα σημαντικότερα σάιτ της ενημέρωσης στον χώρο του αυτοκινήτου. Ο λόγος για τα caranddriver.gr και autotriti.gr.
Από το Car And Driver συλλέξαμε τους τίτλους από 174 άρθρα της κατηγορίας «Electric». Παρακάτω βλέπουμε τις 20 πιο συχνές λέξεις στους τίτλους των συγκεκριμένων άρθρων:
Σε 34 από τα 174 άρθρα, δηλαδή σχεδόν στο 20%, ο τίτλος περιείχε το όνομα «Tesla», δείχνοντας κι εδώ ότι η συγκεκριμένη εταιρεία αποτελεί συνώνυμο της ηλεκτροκίνησης. Πολύ συχνά συναντάται και η λέξη «model», που βασικά προσδιορίζει τα μοντέλα της Tesla (Model 3, Model S, Model X κ.α.). Τέταρτη πιο συχνή λέξη είναι η «Ελλάδα», δείχνοντας ότι δίνεται προσοχή στο πού κινείται η ηλεκτροκίνηση μέσα στη χώρα. Ακόμη, βλέπουμε τις λέξεις ευρώ και τιμή, με την έμφαση εδώ να πέφτει στην τιμή. Εξάλλου, είναι μια γενική παραδοχή πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν για την ώρα πολύ ακριβό κόστος κτήσης. Όπως και στο newsauto, βλέπουμε ότι την Tesla ακολουθεί η Volkswagen (VW) με τα μοντέλα ID. 3 και ID.4. Εξίσου, υπάρχουν αναφορές και στην Audi και στο καινούργιο της μοντέλο Audi e-tron, αλλά και στη Mercedes. Κάτι που λογικά βλέπουμε να συμβαίνει στους τίτλους, είναι ότι γίνεται περισσότερο αναφορά σε μάρκες και μοντέλα (π.χ. Tesla Model, Volskwagen ID.) και όχι τόσο σε είδη αμαξώματος (π.χ. SUV), όπως συνέβαινε στα κείμενα.
Όμοια συμπεράσματα εξάγουμε μέσω των φράσεων, με τις σειρές που κυριαρχούν να είναι τα Tesla Model (10 φορές) και τα Volskwagen ID (7 φορές – 4 ως VW και 3 ως Volskwagen). Από εκεί και πέρα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει το Kia EV6, το ηλεκτρικό SUV της Kia, το οποίο φτάνει μέχρι και 576 ίππους και κάνει τα 0-100χλμ. σε 3,5 δευτερόλεπτα! Ακολουθούν τα Audi e-tron και Hyundai Ioniq 5. Συχνά βλέπουμε φράσεις που αναφέρονται σε τιμές και δείχνουν ότι πάντοτε το χρηματικό ζήτημα βρίσκεται στο επίκεντρο της αυτοκινητιστικής ενημέρωσης. Επιπλέον, βλέπουμε και πάλι τη φράση «ηλεκτρικό μέλλον».
Στο σύννεφο λέξεων των τίτλων των άρθρων του Car and Driver μπορούμε να δούμε ότι το ενδιαφέρον για τις «μπαταρίες» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχετίζεται τόσο με την «αυτονομία» τους, όσο και με τις «επιδόσεις» τους (ίπποι, επιτάχυνση). Εξάλλου, όταν βλέπουμε λέξεις όπως «GT» και «Turbo», είναι ξεκάθαρο πως οι επιδόσεις κάθε άλλο παρά αδιάφορες περνούν. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, όπως και στα κείμενα του newsauto, την εμφάνισή της κάνει η «Apple», αλλά και η κατηγορία των «pickup».
Όσον αφορά το συναισθηματικό πρόσημο των τίτλων, βλέπουμε πως οι περισσότεροι είναι θετικά φορτισμένοι. Παρόλα αυτά και πάλι ακολουθούν οι αρνητικά φορτισμένοι τίτλοι, πράγμα που δείχνει ότι δεν είναι απόλυτη η θετική στάση προς την ηλεκτροκίνηση. Ακολουθεί, το συναίσθημα της προσμονής, που νοηματικά μπορούμε να συνδέσουμε με την προσμονή για την έλευση του μέλλοντος της αυτοκίνησης. Τέταρτο είναι το συναίσθημα της εμπιστοσύνης και πέμπτο της αηδίας, ενώ τα πιο σπάνια είναι εκείνα της έκπληξης και της λύπης.
Όσον αφορά το Autotriti, συλλέξαμε και αναλύσαμε τους τίτλους από 138 άρθρα της κατηγορίας «electric.triti.gr». Ακολουθούν οι 20 συχνότερες λέξεις:
Βλέπουμε οι δύο πιο κυρίαρχες λέξεις να είναι πιο γενικές, το «ηλεκτρικό» και «νέο». Από εκεί και πέρα πάντως παρατηρείται διαφοροποίηση ως προς τις μάρκες που κυριαρχούν, αφού αυτήν τη φορά δεν είναι η Tesla πρώτη, αλλά η Ford. Για την ακρίβεια η Tesla αναφέρεται όσες φορές και η Renault ή η Toyota, ενώ την περνούν ακόμη οι Hyundai και Mercedes. Σε αυτό εικάζουμε πως παίζουν ρόλο δύο πράγματα κυρίως. Πρώτον, ότι τα άρθρα του autotriti αναφέρονται σε ένα πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα (περίπου δύο μήνες, από τον Μάιο μέχρι τον Ιούλιο) και δεύτερον ότι φαίνεται να εντάσσονται περισσότερο στο «electric.triti» πληροφορίες σχετικά με υβριδικά αυτοκίνητα και όχι αμιγώς υβριδικά. Έτσι, οκτώ φορές συναντάται η λέξη hybrid στους τίτλους, αλλά και 6 φορές οι λέξεις «plug in», δηλαδή η κατηγορία υβριδικών οχημάτων, που όπως τα ηλεκτρικά, συνδέονται στην πρίζα για να φορτίσουν. Πολλές αναφορές βλέπουμε και στην ιπποδύναμη («άλογα», «ps», «ps δοκιμή»), τα χιλιόμετρα («χλμ»), που μπορεί να αναφέρονται είτε σε σχέση με την αυτονομία των οχημάτων, είτε σε σχέση με την επιτάχυνση (0-100χλμ), αλλά και τα λίτρα («λτ»), τα οποία αφορούν την κατανάλωση. Παρατηρούμε πως η συγκεκριμένη ιστοσελίδα πραγματοποιεί συγκριτικές δοκιμές («vs»), ενώ και πάλι η κυρίαρχη κατηγορία αμαξώματος είναι τα «SUV».
Στις φράσεις βλέπουμε και πάλι τη σημασία που δίνεται στα υβριδικά αυτοκίνητα («plug in», «mild hybrid») και ότι η κατηγορία των SUV φαίνεται να είναι εκείνη με τη μεγαλύτερη προβολή στα ηλεκτρικά οχήματα. Σε μοντέλα πάντως, υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση, αφού απουσιάζουν εκείνα της Tesla. Αυτό με της περισσότερες αναφορές είναι το «Mustang Mach-E» της Ford, ενώ ακολουθούν τα υβριδικά «Seat Leon» και «Citroen C5 Aircross». Μία ακόμη διαφοροποίηση είναι και οι αναφορές σε ζητήματα της ΔΕΗ, τα οποία φυσικά έχουν να κάνουν με το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Στο «σύννεφο λέξεων» παρατηρούμε τις συνηθισμένες αναφορές σε ζητήματα ηλεκτρικών οχημάτων, όπως «αυτονομία», «πρίζα», «μπαταρία». Παράλληλα, βλέπουμε πιο μεγάλη ποικιλία στις μάρκες και τα μοντέλα που αναφέρονται, ενδεχομένως λόγω της έμφασης που δίνει το Autotriti στις δοκιμές αυτοκινήτων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι γίνονται αναφορές σε λεωφορεία και φορτηγά, δηλαδή τα οχήματα εκείνα, τα οποία σε γενικές γραμμές εκπέμπουν τους περισσότερους ρύπους και για τα οποία η Ε.Ε. θεωρείται πως έχει σε προτεραιότητα τον εξηλεκτρισμό. Συνάμα, πέραν όσων αναφέρθηκαν για τη ΔΕΗ, γίνεται λόγος και για το project της Αστυπάλαιας.
Όσον αφορά τη συναισθηματική ανάλυση των τίτλων του Autotriti, βλέπουμε για ακόμη μια φορα πρώτες να είναι οι λέξεις, που εκφράζουν θετικά συναισθήματα και δεύτερες εκείνες που εκφράζουν αρνητικά συναισθήματα. Μολαταύτα, ακολουθεί το συναίθσθημα του φόβου, το οποίο για παράδειγμα στα κείμενα του newsauto εμφανιζόταν σχετικά σπάνια, ενώ πιο λίγο εμφανιζόταν και στους τίτλους του Car And Driver. Για άλλη μια φορά σχετικά συχνά είναι τα συναισθήματα της προσμονής και της εμπιστοσύνης, ενώ το πιο σπάνιο συναίσθημα είναι εκείνο της χαράς.
Σχόλια Autotriti
To autotriti.gr είναι ένα από τα λίγα ενημερωτικά σάιτ με θέμα το αυτοκίνητο που δέχονται σχόλια στα άρθρα τους. Ως εκείνο με τη δεύτερη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην Ελλάδα (περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια μηνιαίες επισκέψεις), κρίνεται πως μπορεί να μας βοηθήσει μέσα από τα σχόλια των αναγνωστών του, για το τι σκέφτεται ο κόσμος για την ηλεκτροκίνηση. Τα σχόλια προέρχονται από 26 από τα παραπάνω 138 άρθρα, αφού τα υπόλοιπα δεν είχαν σχολιαστεί.
Αυτό που παρατηρούμε από τις κυρίαρχες λέξεις στα σχόλια των αναγνωστών στο autotriti.gr, είναι ένα ενδιαφέρον για το φυσικό αέριο ως καύσιμο κίνησης για τα αυτοκίνητα, αφού βλέπουμε τη λέξη «cng» (Compressed Natural Gas – Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο) να αναγράφεται 16 φορές σε σχόλια και τις λέξεις «φυσικό» και αέριο «12» και «11» φορές αντίστοιχα. Πρόκειται για κάτι που δείχνει πως μέρος του κοινού τουλάχιστον είναι διατεθειμένο να στραφεί σε εναλλακτικές, πιο φιλικές μορφές ενέργειας για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, προτού στραφεί στην ηλεκτροκίνηση. Γενικότερα, είναι ένα ερώτημα που υπάρχει ανάμεσα σε πολλούς από τους φίλους της αυτοκίνησης, δηλαδή για ποιον λόγο δεν γίνεται πιο ευρεία χρήση του φυσικού αερίου από τις αυτοκινητοβιομηχανίες; Ιδιαίτερα, από τη στιγμή που είναι ένα καύσιμο πολύ πιο φιλικό στο περιβάλλον από τη βενζίνη και το πετρέλαιο, αλλά ακόμη και από το ηλεκτρικό ρεύμα, εφόσον καίγεται λιγνίτης για την παραγωγή του.
Τα παραπάνω ενισχύονται βλέποντας τις πιο χρησιμοποιούμενες φράσεις στα σχόλια, αφού το φυσικό αέριο είναι η πιο δημοφιλής φράση, ενώ βλέπουμε ακόμη τις φράσεις «αέριο cng», «πρατήρια cng», «αυτοκίνητο cng». Επιπλέον βλέπουμε πολλούς αριθμούς, που αναφέρονται είτε στην κατανάλωση καυσίμου είτε σε τιμές, δείχνοντας πως τα θέματα οικονομίας στο αυτοκίνητο αποτελούν προτεραιότητα για το αγοραστικό κοινό.
Κοιτώντας το wordcloud διαπιστώνουμε και πάλι πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα της οικονομίας για το κοινό, αφού βλέπουμε λέξεις όπως «τιμή, εξοικονόμηση, κέρδος, απόσβεση, πόσο, κατανάλωση». Επίσης, όπως για τον τύπο, έτσι και για το κοινό το ζήτημα της αυτονομίας είναι μείζον, ενώ για ακόμη μια φορά τα «SUV» αποδεικνύονται η πλέον δημοφιλής κατηγορία αμαξώματος.
Στα συναισθήματα και πάλι τα θετικά είναι πρώτα, αλλά τα αρνητικά ακολουθούν από κοντά. Τα υπόλοιπα είναι αρκετά ισορροπημένα, με την εξαίρεση της έκπληξης, το οποίο είναι πιο σπάνιο συναίσθημα στα σχόλια.
Τέλος, εξετάσαμε και 103 tweets με το #ηλεκτροκίνηση, για να διαπιστώσουμε τις τάσεις του κοινού, αν και πολλά από τα tweets ήταν tweets μέσων, πολιτικών ή ανθρώπων του επιχειρείν.
Όπως είναι λογικό, η πιο συχνή λέξη είναι η «ηλεκτροκίνηση», αφού επρόκειτο και για το «#» που αναζητήθηκε. Μετά από αυτή, οι πιο δημοφιλείς λέξεις είναι οι «ΔΕΗ» και «Blue» που αναφέρονται στο σχέδιο «ΔΕΗ Blue» για την ηλεκτροκίνηση μέσω της εγκατάστασης 301 φορτιστών ανά την επικράτεια. Γενικά, βλέπουμε ότι οι πιο πολλές λέξεις έχουν να κάνουν σχετικά με προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση, αφού βλέπουμε τις λέξεις «Ελλάδα», «δημόσια», «δήμος». Ξεχωρίζει ακόμη η λέξη «βιώσιμη», αφού σκοπός της ηλεκτροκίνησης είναι να αποτελέσει ένα πολύ σημαντικό πόλο στο κομμάτι της βιώσιμης ανάπτυξης.
Όπως θα περίμενε κανείς, το «ΔΕΗ Blue» είναι η πρώτη σε συχνότητα φράση στα tweets για την ηλεκτροκίνηση, ενώ σχετικά πρέπει να θεωρούνται και τα tweets που ακολουθούν, όπως «φέρνει ηλεκτροκίνηση, ηλεκτροκίνηση Ελλάδα, Blue φέρνει, ΔΕΗ φέρνει» κτλ.. Ξεχωρίζει επίσης ο «Δήμος Ιθάκης», ο οποίος σύμφωνα με τον Δήμαρχό του, Διονύση Στανίτσα, σχεδιάζει να επενδύσει 600.000 ευρώ στην ηλεκτροκίνηση. Βλέπουμε λοιπόν ότι οι κυρίαρχες λέξεις και φράσεις για την ηλεκτροκίνηση αφορούν κυρίως το δημόσιο γίγνεσθαι και προέρχονται περισσότερο από φορείς παρά από απλούς πολίτες.
Μερικές από τις λέξεις που δίνουν το στίγμα της ηλεκτροκίνησης, όπως αυτή αποτυπώνεται στο twitter, είναι οι λέξεις ή φράσεις «επενδύει, καθαρή ενέργεια, πράσινη κινητικότητα, climate action, πράσινες μεταφορές, δημόσια φόρτιση». Αξιοσημείωτη είναι και παρουσία της «Χάλκης», η οποία όπως και η Αστυπάλαια αναμένεται επίσης να γίνει «πράσινο νησί» με συνεργασία της Ελληνικής Κυβέρνησης όχι με την Volkswagen αυτήν τη φορά, αλλά με τη Citroen.
Από την άλλη, αν κανείς ψάξει βαθύτερα μέσα στο Wordcloud μπορεί να εντοπίσει λέξεις, όπως «ξεπούλημα, γιάφκα, αυτοκτονία, φύκια, μεταξωτές (φύκια για μεταξωτές κορδέλες)». Πρόκειται για λέξεις, που έχουν ξεκάθαρα αρνητική χροιά και δείχνουν μία πολύ έντονη αντίθεση είτε με την ίδια την ηλεκτροκίνηση, είτε ακόμη περισσότερο με τις πρακτικές της κυβέρνησης για να οδηγήσει σε αυτήν.
Είναι εντυπωσιακό, πως παρά τις λέξεις που βλέπαμε σαν κυρίαρχες, προφανώς επειδή επαναλαμβάνονταν από φορείς και πολιτικούς, το σύνολο των tweets εξέφρασε περισσότερο μία αρνητική στάση. Αυτό εξηγείται πιθανώς από το ότι τα σχόλια των πολιτών δεν ήταν τόσο παρεμφερή μεταξύ τους όσο των διαφόρων φορέων κι έτσι δεν υπήρχαν συγκεκριμένες λέξεις που να εμφανίζονται πιο έντονα. Ωστόσο, φαίνεται πως υπήρξαν ποικίλα αρνητικά σχόλια, τα οποία απλώς δεν ήταν ίδια μεταξύ τους.
Ο Κόσμος πιο Σκεπτικιστικός από τα Μέσα
Σύμφωνα με τα παραπάνω παρατηρούμε ότι το κοινό έχει μάλλον μια πιο σκεπτικιστική τάση απέναντι στην ηλεκτροκίνηση. Στο Twitter πολλοί χρήστες φαίνεται να σκέφτονται πως τα όσα γίνονται για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα είναι εκτός πραγματικότητας, ενώ δεν βλέπουν με θετικό μάτι την εμπλοκή εταιρειών όπως η Volkswagen, η οποία στο πρόσφατο σχετικά παρελθόν είχε εμπλακεί στο σκάνδαλο Dieselgate. Επιπλέον, σύμφωνα με τα σχόλια που είδαμε στο Autotriti, ο κόσμος σκέφτεται και άλλες λύσεις πέραν της ηλεκτροκίνησης, με το ζήτημα του «φυσικού αερίου» να κυριαρχεί και να προβληματίζει. Όταν το σχέδιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα είναι να αντικατασταθεί ο λιγνίτης από το φυσικό αέριο, επειδή είναι μια σαφώς πιο οικολογική επιλογή, γιατί μόνο λίγες εταιρείες φέρνουν στην Ελλάδα αυτοκίνητα, που κινούνται με φυσικό αέριο και γιατί ακόμη δεν έχει επεκταθεί το δίκτυο πρατηρίων με φυσικό αέριο εκτός Αττικής;
Από την άλλη, τα μέσα ενημέρωσης δείχνουν να έχουν μια περισσότερο φιλική προς την ηλεκτροκίνηση στάση, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως παραλείπουν να παρουσιάζουν τα αρνητικά της. Απλώς φέρεται να έχει γίνει περισσότερο αποδεκτό, πως σε μερικά χρόνια η ηλεκτροκίνηση θα κυριαρχήσει και είναι το μέλλον της αυτοκίνησης.
Πάντως, τόσο για τα μέσα, όσο και για το κοινό, ο νούμερο 1 τύπος αμαξώματος που ενδιαφέρει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τα SUVs, κάτι που συντάσσεται με τη γενικότερη τάση προτίμησης προς το συγκεκριμένο είδος αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια. Από εκεί και πέρα, βασικό ζήτημα για το κοινό είναι το κόστος και για αυτόν τον λόγο τα μέσα φροντίζουν να κρατούν το κοινό ενήμερο τόσο σε σχέση με τις τιμές των αυτοκινήτων, όσο και σχετικά με θέματα κατανάλωσης. Σημαντικό για όλους είναι επίσης το θέμα των μπαταριών και της αυτονομίας τους, αφού ένας προβληματισμός για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους οδηγούς πέρα από τις καθημερινές τους μετακινήσεις σε πιο μακρινά ταξίδια ή αν χρειάζεται να φορτίζονται καθημερινά. Επιπλέον, βλέπουμε ότι το θέμα της ηλεκτροκίνησης λογίζεται από όλους τους εμπλεκόμενους ως ζήτημα δημοσίου συμφέροντος.
Τέλος, όσον αφορά τις μάρκες που προβάλλονται περισσότερο στην ενημέρωση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ξεκάθαρα νούμερο 1 είναι η Tesla, την οποία ακολουθεί η Volkswagen. Audi και Renault επίσης συγκεντρώνουν τα φώτα της δημοσιότητας λόγω των πρόσφατων ανακοινώσεών τους για αποχώρησή τους από τους κινητήρες βενζίνης ή diesel. Σημαντική είναι η προβολή και για της κορεάτικες φίρμες, Kia και Hyundai, οι οποίες μέσω των EV6 και Ioniq 5 φαίνεται πως έχουν προκαλέσει αίσθηση. Κοντά στην επικαιρότητα βρίσκονται και άλλα σημαντικά brands όπως οι Ford, Mercedes, BMW και Toyota.
Σταύρος Μαρκουλάκης