To παρόν άρθρο αναλύει το θέμα του εμβολιασμού COVID-19 στο twitter και στην ειδησεογραφική ιστοσελίδα news247.gr. Για την παρούσα ανάλυση συγκεντρώθηκαν δεδομένα από τον ειδησεογραφικό ιστότοπο news247.gr και από tweets χρηστών με (hashtag) #εμβολιασμός. Η άντληση των δεδομένων αναφορικά με τα διάφορα άρθρα που καταφέραμε να συγκεντρώσουμε, αφορούν το διάστημα 04/2020 – 07/2021 και σχετικά με τα διάφορα tweets που συλλέξαμε, το διάστημα 07/2021.

Λόγω της ανεξέλεγκτης και πρωτόγνωρης για τα δεδομένα εποχής που ζούμε εξαιτίας της έξαρσης του Covid-19, η παρούσα ανάλυση δημιουργήθηκε με σκοπό την καλύτερη κατανόηση του συγκεκριμένου φαινομένου. Αντιμετωπίζουμε μια σοβαρή υγειονομική κρίση με άμεσες και έμμεσες συνέπειες, τόσο ατομικά, όσο και συλλογικά. Αυτό το διάστημα έχουμε κληθεί για να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από αυτή τη κατάσταση να εμβολιαστούμε. Πολλοί όμως είναι εκείνοι, που θα ήθελαν να μάθουν τι τελικά λένε τα sites και τα social media για το συγκεκριμένο θέμα.

Ξεκινώντας από το news247.gr προχωρήσαμε σε μια ανάλυση σχετικά με τα χαρακτηριστικά του κείμενου στα διάφορα άρθρα που εξήγαμε. Παρατηρούμε πως κατα μέσο όρο χρησιμοποιούνται περίπου 500 λέξεις και 2000 χαρακτήρες, με κύριο χαρακτηριστικό των λέξεων αυτών να αποτελούνται κυρίως από άρθρα.

Χαρακτηριστικά κείμενου – Γράφημα 1

Στη συνέχεια, θελήσαμε να μάθουμε τις κατηγορίες στις οποίες υπάρχουν τα περισσότερα άρθρα σχετικά με τα εμβόλια.

Κατηγορίες – Γράφημα 2

Μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός, πως τα περισσότερα άρθρα που έχουν σχέση με το εμβόλιο εντάσσονται στην κατηγορία ΚΟΣΜΟΣ αλλά και στην κατηγορία ΥΓΕΙΑ. Από αυτό μπορούμε να αντιληφθούμε πως υπάρχει ανησυχία σχετικά με τα εμβόλια παγκοσμίως.

Παρακάτω, χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο Σύννεφο λέξεων (World Cloud) μπορούμε να διακρίνουμε τα θέματα τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το εμβόλιο και τον κορωνοϊό.

World Cloud – Γράφημα 3

Από το World Cloud μπορούμε να αντιληφθούμε διακρίνοντας τις λέξεις “ΚΟΣΜΟΣ” και “ΧΩΡΕΣ” πως οι περισσότεροι ασχολούνται με θέματα σχετικά με τον εμβολιασμό παγκοσμίως. Έπειτα, ξεχωρίζουμε τις λέξεις “ΕΜΒΟΛΙΟ”, “ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ”, “ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ” και “ΔΟΣΕΙΣ”. Από αυτές τις λέξεις καταλαβαίνουμε πως θέλουν να περάσουν ένα μήνυμα εμπιστοσύνης και σωστής ενημέρωσης σχετικά με το θέμα.

Στη συνέχεια εξετάζουμε τις 20 πιο συχνά χρησιμοποιημένες λέξεις όπου παρατηρούνται στην αρθρογραφία σε θέματα σχετικά με τα εμβόλια.

20 πιο συχνές λέξεις – Γράφημα 4

Οι λέξεις στο Γράφημα 4 δεν μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση καθώς τις περισσότερες από αυτές τις συναντάμε και στο World Cloud(Γράφημα 3). Ας δούμε όμως τώρα τις συχνότερες λέξεις που χρησιμοποιούνται σαν “ζευγάρι” στα άρθρα.

Bigrams Top 20 – Γράφημα 5

Σημαντικό ρόλο στά άρθρα παίζουν ο συνδυασμός λέξεων όπως “JOHNSON JOHNSON” και “PHIZER BIONTECH” κάτι το οποίο είναι απολύτως λογικό καθώς έχουν μπεί για τα καλά στη ζωή μας και χρειαζόμαστε καθημερινή ενημέρωση. Παρατηρούμε και συνδιασμούς όπως “ΔΟΣΕΙΣ ΕΜΒΟΛΙΟΥ” , “ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ”, “ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΟΣΗ”, “ΝΕΟΥ ΚΟΡΟΝΙΟΥ από τα οποία διαπιστώνουμε πως ενημερώνουν αρκετά τον κοινό τους σχετικά με  θέματα που αυτή τη στιγμή είναι στην επικαιρότητα.

Στη συνέχεια, πήραμε την κατηγορία “ΥΓΕΙΑ” και θελήσαμε να δούμε αν υπάρχει μια ομοιομορφία στα  κείμενα τους δηλαδή αν υπάρχει συνοχή.

Ομοιότητα κειμένων – Γράφημα 6

Τώρα, ας δούμε τα συναισθήματα που βγάζουν τα κείμενα των άρθρων.

Πολικότητα- Γράγημα 6

Με πράσινο χρώμα απεικονίζεται η θετικότητα ενώ με κόκκινο η αρνητικότητα. Διακρίνουμε πως η θετικότητα υπερτερεί της αρνητικότητας  κάτι το οποίο μας δείχνει πως υπάρχουν περισσότερα κείμενα που αποπνέουν θετικότητα σχετικά με αυτό το θέμα. Ωστόσο, βλέπουμε στο σχήμα πως υπάρχει μια μείωση της θετικότητας κατά τους μήνες Ιανουάριος 2021 – Απρίλιος 2021 σε σύγκριση με τους υπόλοιπους μήνες (κατά τη διάρκεια του 3ου lockdown). Aπό τον Μάιο 2021 και μετά παρατηρούμε σταδιακή αύξηση των θετικών κειμένων, γεγονός το οποίο ίσως μπορούμε να το συσχετίσουμε στο ότι άρχισε εκείνη την περίοδο περισσότερος κόσμος να κάνει τα εμβόλια.

Πάμε τώρα στο twitter να δούμε τα σχόλια διάφορων ανθρώπων σχετικά με το θέμα που μας απασχολεί. Να αναφέρουμε ότι το twitter είναι ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, στo οποίο ο κάθε ένας μπορεί να πεί τη γνώμη του φτίαχνοντας ένα λογαριασμό. Τα σχόλια τους, μπορεί να είναι χιουμοριστικά, υβριστικά αλλά και πολύ σοβάρα. Εμείς, για να αντιληφθούμε καλύτερα τα σχόλια των χρηστών θα χρησιμοποιήσουμε ένα Σύννεφο λέξεων (World Cloud).

Word Cloud – twitter – Γράφημα 7

Από το παραπάνω World Cloud διακρίνουμε πως τα θέματα που τους απασχολούν περισσότερο είναι συσχετισμένα με την υγεία, τα παιδιά και τους εφήβους. Επίσης, υπάρχει ανυσηχία και για την κυβέρνηση καθώς βλέπουμε πολλές λέξεις γύρω από αυτό το θέμα όπως ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΚΑΙ ΝΔ ΞΕΦΤΙΛΕΣ.

Παρακάτω βλέπουμε τις 20 λέξεις που έχουν χρησιμοποιήσει περισσότερο οι χρήστες στα tweets από το οποίο διακρίνουμε πως κάποια από τα θέματα που τους απασχολούν είναι ξεκάθαρα σχετικά με την υγεία, τα παιδιά και τους εφήβους σε σχέση με τον εμβολιασμό. Οι πρώτες λέξεις που παρατηρούμε στην εικόνα 9 είναι συνδεδεμένες με τις λέξεις εμβολιασμός, εμβόλια, εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι. Πολλά σχόλια επομένως, αναφέρονται στο θέμα του εμβολιασμού και ίσως σχετικά με την ανησυχία που επικρατεί αυτή τη στιγμή, η οποία είναι εάν θα επιχειρήσουν το βήμα του εμβολιασμού ή όχι. Επίσης, όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε από τις λέξεις υποχρεωτικός, προνόμια, μέτρα και κυβέρνηση εντοπίζεται και ο προβληματισμός του υποχρεωτικού εμβολιασμού. 

20 πιο συχνές λέξεις – Γράφημα 8

Παρακάτω μπορούμε να παρατηρήσουμε και τα ζευγάρια λέξεων που χρησιμοποιούν περισσότερο οι χρήστες του twitter.

Bigrams Top 20 – Γράφημα 9

Στη συνέχεια ακολουθήσαμε τη διαδικασία της συναισθηματικής ανάλυσης.

Ανάλυση συναισθημάτων – Γράφημα 10

Παρατηρούμε πως η θετικότητα με την αρνητικότητα είναι σχετικά κοντά αλλά μας κάνει εντύπωση πως η εμπιστοσύνη είναι σε υψηλά επίπεδα. Εδώ, να σημειώσουμε πως η εξόρυξη των δεδομένων από το twitter έγινε τις ημερομηνίες που είχε ανακοινωθεί από την κυβέρνηση πως οι νέοι 18-25 θα έχουν τη δυνατότηα να εκλάβουν 150 ευρώ. Ο όγκος των tweets το διάστημα 2-4 Ιουλίου 2021 ήταν αρκετά μεγάλος. Συγκεκριμένα, υπήρχαν πάνω από 3.500 tweets και retweets για το θέμα του εμβολιασμού και το hashtag (#)εμβολιασμός ήταν νούμερο ένα στα trends του twitter.

Κλέινοντας ας δούμε συκγριτικά τα συναισθήματα του news247 και του twitter.

sentiment analysis – Γράφημα 11

Παρατηρούμε, πως τα συναισθήματα και των δύο είναι κοντά. Η κύρια διαφορά τους είναι πως υπάρχει μεγαλύτερη προσμονή στο twitter κάτι το οποίο είναι λογικό καθώς το twitter είναι ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης στο οποίο ο κάθε ένας μπορεί να πεί ελεύθερα τη γνώμη του, και τις ανησυχίες του. ‘Οπως είδαμε και παραπάνω μπορούμε να συμπεράνουμε πως υπάρχει ανησυχία σχετικά με τον εμβολιασμό και τα μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση σχετικά με αυτό το θέμα. Από την άλλη, μια ειδησεογραφική ιστοσελίδα πρέπει να ενημερώνει σωστά και οχι μεροληπτικά τον πολίτη.

Τέλος, παρακάτω παρουσιάζονται μερικές πολύ ενδιαφέρουσες σχετικά με την εξέλιξη των εμβολίων αναλύσεις, βασιζόμενες τόσο στην τάση των τιμών του χρηματιστηρίου των διάφορων ιατροφαρμακευτικών εταιρειών παροχής εμβολίων κατά την περίοδο 08/20-07/21, όσο επίσης και στις χώρες με τα περισσότερα κρούσματα κατά τη διάρκεια εκείνης την περιόδου.

Συνολικά κρούσματα – Γράφημα 12
Χρηματιστήριο/Εμβόλια

Σοφία Καλαϊτζιάν

Τα δεδομένα αντλήθηκαν από: https://finance.yahoo.com/ , https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

H ανάλυση των δεδομένων και η δημιουργία γραφημάτων έγινε με τη χρήση της γλώσσας Python. Ο κώδικας είναι διαθέσιμος εδώ: Github

Φωτογραφία: kathimerini.gr

Author

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.