Στο συγκεκριμένο άρθρο θα αναλυθεί η παρουσία του κόμματος ΜέΡΑ25 (Μέτωπο Ευρωπαϊκής Ρεαλιστικής Ανυπακοής), στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης ‘Twitter’. Είναι σημαντικό να δούμε και να αναλύσουμε τις δημοσιεύσεις του εν λόγω κόμματος, ξεφεύγοντας από τα στερεότυπα των μεγάλων και πολυετών κομμάτων, δεδομένου ότι το ΜέΡΑ25 υφίσταται από το 2018. Στις τελευταίες εθνικές εκλογές του 2019, έλαβε το ποσοστό 3,44% και εισήλθε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με 9 βουλευτές.

Η ανάλυση που φαίνεται παρακάτω έγινε με βάση τον επίσημο λογαριασμό του κόμματος  στο twitter (@mera25_gr) και μετά από ανάλυση 3.150 δημοσιεύσεων. Ο λογαριασμός αυτός ανοίχτηκε τον Φεβρουάριο του 2018 και οι δημοσιεύσεις που αναλύθηκαν αφορούν τα έτη 2020 και 2021.

Στο παραπάνω γράφημα φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων (tweets) ανά μήνα, για το τελευταίο έτος, με τις περισσότερες να έχουν πραγματοποιηθεί τον μήνα Απρίλιο και τις λιγότερες τον μήνα Αύγουστο. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στους 11 από τους 12 μήνες οι δημοσιεύσεις είναι περισσότερες από 100 ανά μήνα, γεγονός το οποίο μας δείχνει ότι το twitter είναι βασική πλατφόρμα αλληλεπίδρασης του κόμματος  ΜέΡΑ25 με το κοινό. Με βάση το παραπάνω διάγραμμα και πραγματοποιώντας την απαραίτητη ανάλυση, θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο μέσος αριθμός των δημοσιεύσεων ανά  μήνα είναι 262,5.

Παρακάτω φαίνεται το σύννεφο λέξεων, με αναφορές στις πιο χρησιμοποιούμενες λέξεις, στον λογαριασμό twitter του ΜέΡΑ25.

Όπως μπορούμε να δούμε γίνεται μεγάλη αναφορά στον αρχηγό του κόμματος, τον κ. Γιάννη Βαρουφάκη. Απόλυτα φυσιολογική θα πρέπει να θεωρείται η αναφορά σε θέματα γύρω από την πολιτική με τις λέξεις πανδημία, κοινωνία, βουλευτή, πρωθυπουργός, δημοκρατία και πολλές άλλες, οι οποίες φαίνονται πολύ συχνά στις δημοσιεύσεις του κόμματος. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι γίνεται μεγάλη αναφορά στον ραδιοφωνικό σταθμό ραδιομέρα, ο οποίος ανήκει στο κόμμα, με τις πιο συχνές λέξεις που αναφέρονται να είναι radiomera, Μπούλικα Μιχαλοπούλου (πραγματοποιεί εκπομπή στο σταθμό) και διάφορα link που παραπέμπουν στην ιστοσελίδα του σταθμού.

Σε συνδυασμό με το σύννεφο λέξεων που φαίνεται παραπάνω, δημιουργήθηκε γράφημα με τις συχνότερες λέξεις που χρησιμοποιεί ο σταθμός στις δημοσιεύσεις του.

Ομοίως με το σύννεφο λέξεων, όπως φαίνεται και σε αυτό το γράφημα, οι περισσότερες αναφορές αφορούν τον ραδιοφωνικό σταθμό ραδιομέρα (τίτλος εκπομπής, συμμετέχοντες, hashtags, links κ.α.). Λιγότερες αναφορές βλέπουμε να αφορούν τον Γιάννη Βαρουφάκη (αρχηγός κόμματος), τον κ. Χρυσοχοΐδη (βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας) καθώς και την κα. Σακοράφα (βουλευτής του ΜέΡΑ25).

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε συναισθηματική ανάλυση (sentiment analysis), προκειμένου να αναλυθεί το συναίσθημα που απορρέει από τις δημοσιεύσεις, με σκοπό να αντιληφθούμε τον τρόπο με τον οποίο το συγκεκριμένο κόμμα επιλέγει την εξωτερίκευση των ιδεών του, σε σχέση με την σημερινή πραγματικότητα.

Στο παραπάνω γράφημα φαίνεται η ροή των δημοσιεύσεων το τελευταίο έτος, συγκριτικά και σχετικά με τον φόβο και την προσμονή/προσδοκία που μπορεί να απορρέουν. Παρατηρείται μια μεγάλη έκφραση φόβου στις δημοσιεύσεις, κυρίως με την έναρξη του 2021, κάτι το οποίο συμβαίνει και στην αίσθηση της προσμονής, αλλά σε πολύ μικρότερα επίπεδα.

Σε συνέχεια του προηγούμενου γραφήματος, συγκρίνουμε τις αισθήσεις του θυμού και της χαράς, με τον θυμό να είναι σε πολύ μεγαλύτερα επίπεδα σε σχέση με την χαρά. Σημαντικό είναι ότι και σε αυτό το γράφημα παρατηρούμε τα συναισθήματα να ανεβαίνουν μετά την έλευση του νέου έτους του 2021.

Τέλος, στο τελευταίο γράφημα παρατηρούμε τη διαφορά των τριών συναισθημάτων (θετικότητα, αρνητικότητα και εμπιστοσύνη) κατά το τελευταίο έτος, το οποίο σε αντίθεση με τα προηγούμενα δείχνει μια καθοδική πορεία μετά την έλευση του νέου έτους. Πιο συγκεκριμένα, φαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα ανεβαίνει η αίσθηση της εμπιστοσύνης σε αντίθεση με τις αισθήσεις της θετικότητας και της αρνητικότητας.

Κωνσταντίνος Σταύρου

Author

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.