Οι εκλογές αποτελούν ένα κρίσιμο γεγονός για κάθε χώρα, καθώς αντιπροσωπεύουν τη δυνατότητα για αλλαγή και ανανέωση. Το έτος 2023 σηματοδοτεί τη διεξαγωγή εκλογών στην Ελλάδα, μία χώρα με μεγάλη ιστορία και πολιτική παράδοση. Η κάλυψη των εκλογών από τα ηλεκτρονικά διαδικτυακά δημοσιεύματα και ιστοσελίδες έχει μεγάλη σημασία για την ενημέρωση του κοινού. Οι ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις και ιστοσελίδες προσφέρουν μια γρήγορη, άμεση και ευρεία κάλυψη των εκλογών, δίνοντας στους πολίτες πρόσβαση σε πληροφορίες για τους υποψηφίους, τα πολιτικά κόμματα, τις εκλογικές εκστρατείες και τις πολιτικές προτάσεις που επηρεάζουν την καθημερινή τους ζωή. Παρέχουν επίσης ποικιλία απόψεων και πληροφοριών, επιτρέποντας στους πολίτες να αναπτύξουν μια ισορροπημένη και κριτική κατανόηση των εκλογών.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να είμαστε κριτικοί καταναλωτές πληροφοριών και να επιλέγουμε αξιόπιστες και ισορροπημένες πηγές. Η επαλήθευση των πληροφοριών και η αναζήτηση πολλαπλών απόψεων είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλίσουμε ότι λαμβάνουμε ολοκληρωμένη και αντικειμενική εικόνα των εκλογών και των πολιτικών γεγονότων. Στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, η πρωτοτυπία και η αντικειμενικότητα αποτελούν ζητήματα που πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας για μια ενημέρωση που θα είναι πλήρης, αξιόπιστη και εμπεριστατωμένη.

Λόγω των παραπάνω, δημιουργήθηκε η ανάγκη να εισέλθουμε στον διαδικτυακό ειδησεογραφικό κόσμο και να μελετήσουμε λεπτομερώς τα άρθρα 2 ιστοσελίδων σε διάρκεια περίπου 20 ημερών, από τις 15/6 μέχρι τις 6/7. Μέσω της ανάλυσης και της σύγκρισης των ιστοσελίδων της efsyn και της newsbeast, ευελπιστούμε σε μία εξαγωγή πορισμάτων για την πολιτική κατεύθυνση ή αμεροληψία των ιστοδελίδων, την ομοιότητα των άρθρων τους και την συναισθηματική φόρτιση των κειμένων τους.

Εfsyn: Αριθμός άρθρων ανά ημέρα

Νewsbeast: Αριθμός άρθρων ανά ημέρα

Παρατηρούμε ως προς την ποσότητα των άρθρων η ιστοσελίδα της efsyn ανάρτησε τις περισσότερες δημοσιεύσεις στις 26/6 , δηλαδή μία μέρα μετά τις δεύτερες εκλογές και στις 25/6, την μέρα των εκλογών. Αντίθετα στη newsbeast, οι περισσότερες αναρτήσεις έγιναν με συντριπτική διαφορά στις 25/6, δηλαδή την μέρα των εκλογών και έπειτα στις 26/6, μία μέρα μετά τις εκλογές. Πέρα από αυτές τις ημερομηνίες παρατηρείται πως υπήρχε ολοένα και μεγαλύτερη δράση κατά τις ημέρες που πλησίαζαν οι εκλογές.

Παρακάτω ακολουθούν αναλυτικά, για κάθε ημέρα υπό ε΄ρευνα, τα άρθρα που δημοσιεύτηκαν και αφορούν το θέμα εκλογών, γεγονός που δείχνει πως στις 26/6 η efsyn ανάρτησε δραματικά περισσότερα άρθρα από τη newsbeast, ενώ η newsbeast ανάρτησε στις 25/6, τη μέρα των εκλογών, πολλά περισσότερα από την efsyn.

Efsyn

Newsbeast

Αριθμός των άρθρων που περιέχουν τη λέξη ‘Ν.Δ.’ ανά ημέρα

Efsyn

Newsbeast

Όσον αφορά το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, το οποίο νίκησε στις εκλογές, αναφέρθηκε στα άρθρα της efsyn περισσότερο στις 26/6 με περίπου 40 άρθρα, ενώ στη newsbeast αναφέρθηκε περισσότερο στις 25/6 με πάνω από 70 άρθρα.

Αριθμός των άρθρων που περιέχουν τη λέξη ‘ΣΥΡΙΖΑ’ ανά ημέρα

Efsyn

Newsbeast

Το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ επίσης αναφέρθηκε στα άρθρα της efsyn περισσότερο στις 26/6 , συγκεκριμένα σε 35 άρθρα, ενώ στη newsbeast στις 25/6 με σχεδόν 60 άρθρα.

Αριθμός των άρθρων που περιέχουν τη λέξη ‘ΠΑΣΟΚ’ ανά ημέρα

Efsyn

Newsbeast

Το κόμμα του ΠΑΣΟΚ αναφέρθηκε και στις δύο ιστοσελίδες λιγότερο από τα παραπάνω κόμματα. Στην efsyn αναφέρθηκε στις 26/6 σε 25 δημοσιεύσεις και στη newsbeast στις 25/6 σε περίπου 25 δημοσιεύσεις.

Αξίζει να σημειωθεί, πως στην efsyn γίνονταν λιγότερες δημοσιεύσεις, παρόλα αυτά το κόμμα του Σύριζα στις 26/6 αναφερόταν ποσοτικά σχεδόν στον ίδιο αριθμό άρθρων με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας, που ήταν το νικητήριο κόμμα. Ακόμη παρατηρούμε πως στις 25/6 η efsyn ανάρτησε δραματικά λιγότερα άρθρα που να αφορούν τα κόμματα σε σχέση με την newsbeast. Η newsbeast παρατηρούμε πως στις 25/6 αναφέρθηκε σε πάνω από 50 άρθρα στον Σύριζα και σε πάνω από 70 στην Νέα Δημοκρατία.

Efsyn Wordcloud

Στο wordcloud της efsyn βλέπουμε πως η λέξη ΣΥΡΙΖΑ επικρατεί, μαζί με τη λέξη κόμμα και την λέξη νέος. Η λέξη ΠΑΣΟΚ εμφανίζεται με μικρότερα γράμματα, σαν άλλες λέξεις που αφορούν πολιτική. Άξιο σχολιασμού είναι το γεγονός ότι το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας εμφανίζεται με αρκετά μικρά γράμματα ‘Ν Δ’. Άρα στο διάστημα των περίπου 20 ημερών που εξετάζουμε η λέξη ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί από τις πιο χρησιμοποιημένες και βασικές λέξεις.

Newsbeast Wordcloud

Στο wordcloud του newsbeast οι λέξεις υπουργός, κόμμα, νέος αποτελούν τις πιο πολυσύχναστες. Το κόμμα που εμφανίζεται σημαντικά, είναι πάλι το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ και με πολύ μικρά γράμματα διακρίνεται το όνομα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Tο άθροισμα των λέξεων με συναίσθημα εκνευρισμού και ευτυχίας που δημοσιεύτηκαν σε άρθρα ανά ημέρα. Με κόκκινο χρώμα διακρίνουμε το διάγραμμα των λε΄ξεων εκνευρισμού, ενώ με πράσινο της ευτυχίας.

Efsyn

Στην efsyn το συναίσθημα εκνευρισμού υπερβαίνει το συναίσθημα ευτυχίας. Από τις 19/6 ο εκνευρισμός αυξήθηκε ραγδαία στα άρθρα που σχετίζονταν με τις εκλογές, με μία πτώση στην ημέρα των εκλογών. Την επόμενη ημέρα, όμως, αυξήθηκε πάλι απότομα ο εκνευρισμός, που ξανά έπεσε μία μέρα μετά. Το περίεργο είναι πως παρόλη την αύξηση εκνευρισμού, η ευτυχία παρέμενε σχετικά σταθερή με μερικές αυξομειώσεις. Μεγάλο ποσοστό ευτυχίας εμφανίστηκε στις 23, στις 26 και στις 28/6. Με κόκκινο χρώμα διακρίνουμε το διάγραμμα των λε΄ξεων εκνευρισμού, ενώ με πράσινο της ευτυχίας.

NewsBeast

Στην ιστοσελίδα του newsbeast, ο εκνευρισμός είναι λίγο πιο αυξημένος από την ευτυχία, και αυξάνονται και μειώνονται ταυτόχρονα, κάτι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί οξύμωρο. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην ανάρτηση διαφορετικών άρθρων που καλύπτουν διάφορες πολιτικές πεποιθήσεις. Στις 23/6 είναι η κορυφή του εκνευρισμού και της ευτυχίας, ενώ από τις 24/6 και μετά ακολουθούν ίδια καθοδική πορεία.

Διάγραμμα με το άθροισμα των λέξεων με συναίσθημα θετικό, αρνητικό και εμπιστοσύνης που δημοσιεύτηκαν σε άρθρα ανά ημέρα. Με κόκκινο χρώμα διακρίνουμε το διάγραμμα των λε΄ξεων με αρνητικό συναίσθημα, πράσινο με θετικό, ενώ με μπλε με εμπιστοσύνης.

Efsyn

Παρατηρούμε ότι στα θετικά συναισθήματα επικρατούν και αυξομειώνονται ταυτόχρονα με τα αρνητικά και το συναίσθημα εμπιστοσύνης. Και τα τρία αυξάνονται στις 23/6, και κορυφώνονται στις 26/6. Στις 25, 27 και 30 υπάρχει κατακόρυφη μείωση και των τριών συναισθημάτων. Με κόκκινο χρώμα διακρίνουμε το διάγραμμα των λε΄ξεων με αρνητικό συναίσθημα, πράσινο με θετικό, ενώ με μπλε με εμπιστοσύνης.

Newsbeast

Και στην σελίδα της newsbeast τα 3 συναισθήματα αυξομειώνονται ταυτόχρονα με το αρνητικό συναίσθημα να κυριαρχεί. Στις 19, 23 και 25 του μηνός παρατηρείται μεγάλη αύξηση. Παρόλα αυτά μπορούμε να διακρίνουμε πως η εμπιστοσύνη με τα θετικά συναισθήματα χρησιμοποιούνται το ίδιο, ενώ τα αρνητικά κυριαρχούν με σχετικά μικρή διαφορά.

Βαθμός ομοιότητας των 10 πρώτων άρθρων μεταξύ τους

Efsyn

Στα πρώτα 10 άρθρα της efsyn, η μόνη ακραία ομοιότητα που παρατηρούμε είναι του άρθρου 3 με 4, με 0,97. Θα μπορούσε να θεωρηθεί πως αποτελούν στοιχείο αντιγραφής. Πέραν αυτού του παραδείγματος το άρθρο 6 με το άρθρο 9, το 1 με το 9 και το 2 με το 9 μοιάζουν αρκετά, περίπου κατά 0,40. Επομένως, μέσα σε λίγα άρθρα παρατηρούμε σημαντική ομοιότητα μεταξύ τους, που θα μπορούσε να δημιουργήσει αμφιβολίες για την αξιοπιστία του site και την επαναλαμβανόμενη ανάρτηση παρόμοιων αναρτήσεων.

Newsbeast

Σε σχέση με την efsyn, η newsbeast παρουσιάζει στο άρθρο 8 με 4 τον βαθμό ομοότητας 0,4. Αυτό σημαίνει πως τα κείμενά της δεν μοιάζουν ιδιαίτερα μεταξύ τους, δεν είναι πανομοιότυπα και αν και αναφέρονται όλα στις εκλογές, το καθένα έχει το δικό του περιεχόμενο.

Ομοιότητα άρθρων μεταξύ efsyn και newsbeast

Στο διάγραμμα αυτό, παρατηρούμε κάτι πολύ σημαντικό. Παρόλο που βρήκαμε τόσες διαφορές στην ποσότητα, τη συναισθηματική κατεύθυνση των άρθρων και το περιεχόμενό τους, βλέπουμε πως τα άρθρα των δύο ιστοσελίδων μοιάζουν κατά 0,94. Τι μπορεί να σημαίνει αυτό;

Πρώτον, είναι δυνατόν τα άρθρα να είναι αντιγραφή ή πλαγιογραφία ο ένας του άλλου, με το ένα ιστότοπο να αντιγράφει ή να επαναδημιουργεί περιεχόμενο από τον άλλο. Δεύτερον, μπορεί να υπάρχει κάποιος τρίτος παράγοντας, όπως μία κοινή πηγή πληροφοριών, από την οποία και οι δύο ιστότοποι αντλούν τα άρθρα τους. Τρίτον, είναι δυνατόν οι δύο ιστότοποι να συμπίπτουν σε θέμα, γνώμη ή προσέγγιση, προκαλώντας την ομοιότητα στα άρθρα τους. Αυτή η ομοιότητα μπορεί να είναι αποτέλεσμα της συγκεκριμένης επιλογής θεμάτων που επιλέγουν οι ιστότοποι ή της κοινής κατεύθυνσης που ακολουθούν. Σε κάθε περίπτωση, η μεγάλη ομοιότητα μεταξύ των άρθρων μπορεί να επιφέρει αμφιβολίες σχετικά με την αυθεντικότητα του περιεχομένου ή την αξιοπιστία των ιστότοπων. Σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι σημαντικό να εξετάσετε την πηγή και την αξιοπιστία των ιστότοπων, καθώς και να αναζητήσετε επιβεβαιώσεις από άλλες αξιόπιστες πηγές πριν αποδεχθείτε την ακρίβεια των πληροφοριών.

Κάθε ιστοσελίδα θα πρέπει να έχει τη δική της ταυτότητα ως προς τον τρόπο που γράφει. Θα μπορούσαμε να δεχτούμε κάποια μεγάλη ομοιότητα λόγω του θέματος, αλλά όχι την σχεδόν απόλυτη ταύτιση. Επομένως, συμπεραίνουμε πως και οι 2 ιστοσελίδες έχουν παρόμοιες απόψεις και σχετικά κοινή κατεύθυνση.

Author

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.