Οι Ευρωεκλογές της 6ης Ιουνίου 2024 ήταν ένα γεγονός που τράβηξε τα βλέμματα όλων στην Ευρώπη. Σε μια εποχή που το X αποτελεί το σύγχρονο καφενείο των πολιτικών συζητήσεων, αποφασίσαμε να ερευνήσουμε τα θέματα που απασχόλησαν το ελληνικό X καθώς και τα συναισθήματα που κυριάρχησαν πρίν και μετά τις Ευρωεκλογές.
Το ενδιαφέρον του κόσμου στο ελληνικό X αυξήθηκε ραγδαία κατά την περίοδο των Ευρωεκλογών, με τον μεγαλύτερο αριθμό Tweets σχετικά με τις Ευρωεκλογές να καταγράφεται στις 8 Ιουνίου. Η δραστηριότητα κορυφώθηκε τις ημέρες μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων, συγκεκριμένα από τις 7 έως τις 11 Ιουνίου. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι δημοσιεύσεις στο X έπεσαν σε αριθμό τις επόμενες ημέρες.
Παρακάτω παρουσιάζεται γράφημα που αποτυπώνει την πορεία της αλληλεπίδρασης στο X κατά την εν λόγω περίοδο.
Ποιοι ήταν οι top 5 tweeters;
Οι λογαριασμοι με τα περισσότερα tweets σχετικά με τις Ευρωεκλογές φαίνεται να είναι περισσότερο ανώνυμοι και μικροί λογαριασμοί παρά επίσημοι λογαριασμοι από διάφορα ΜΜΕ. Συγκεκριμένα από τοπ 5 λογαριασμούς οι 3 είναι απλοί πολίτες και οι 2 ανήκουν σε ΜΜΕ(ANT1 , Voice News). Αυτό δείχνει ότι το Twitter είναι όντως ένα ψηφιακό καφενείο, όπου συμμετέχουν πολλοί και διάφοροι λογαριασμοί, δημιουργώντας έναν πολυδιάστατο χώρο συζητήσεων, αλλά και ένα πεδίο μάχης διαφορετικών απόψεων.
Ποιο πολιτικό κόμμα συζητηθηκε περισσότερο στο X;
Από όλες τις παρατάξεις , η Νεα Δημοκρατία συγκέντρωσε τις πιο πολλές αναφορές στο Χ. Παράλληλα, άλλα κόμματα όπως η “Φωνή Λογικής” παρουσίασαν μια ραγδαία αύξηση την ημέρα των εκλογών. Μπορούμε να πούμε ότι η ΝΔ σχεδόν μονοπώλησε το ενδιαφέρον του κοινού.
Ποιά συναισθήματα κυριάρχησαν κατά τη διάρκεια των Ευρωεκλογών στο X;
Η ανάλυση των συναισθημάτων κατά τη διάρκεια των Ευρωεκλογών έδειξε ότι κυριαρχούν έντονα συναισθήματα, κυρίως αρνητικά. Ο αρνητισμός αυτός συνέχισε και τις ημέρες μετά τις εκλογές. Αυτό δεν θα έπρεπε βέβαια να εκπλήσσει κανέναν, καθώς είναι γνωστό το γεγονός ότι στο ελληνικό X επικρατεί σχεδόν πάντα ένα κλήμα τοξικότητας.
Στα παρακάτω γραφήματα μπορούμε να δούμε το πώς διακυμάνθηκαν τα συναισθ΄ήματα στο Χ ανά ημέρα.
Ποιά ήταν όμως τα κύρια θέματα που απασχόλησαν τους Έλληνες πολεμιστές του πληκτρολογίου και ποιό ήταν το πιό πολυσυζητημένο πρόσωπο;
Την προσοχή των μέσων μαζικής ενημέρωσης γενικότερα αλλα και του X φαίνεται σχεδόν να μονοπώλησε το αμφιλεγόμενο πρόσωπο του Φρέντι Μπελέρη. Το δημόσιο διάλογο επίσης απασχόλησαν εγχώρια θέματα όπως η τραγωδία των Τεμπών και η ακρίβεια καθώς και διεθνή ζητήματα όπως το Ουκρανικό αλλά και ο πόλεμος στη λωρίδα της Γάζας.
Στα παρακάτω γραφήματα φαίνονται οι πιό συχνά αναφερόμενες λέξεις στο ελληνικό X κατα την περίοδο των Ευρωεκλογών.
Έκπληξη αποτελει επίσης το πλήθος των αναφορών στο όνομα της τραγουδίστριας Μαρίνας Σάττι σε πολλά tweets σχετικά με τις Ευρωεκλογές. Οι αναφορές αυτές είναι κυρίως χιουμοριστικές αλλά φαίνεται επίσης να κρύβουν μία απαξίωση του του ελληνικού κοινού για τις Ευρωεκλογές. Πολλοί επίσης χρησιμοποίησαν το αδιανόητο για αυτούς εκλογικό αποτέλεσμα ως επιχείρημα υπεράσπισης προς τη Μαρίνα Σάττι, η οποία φαίνεται ότι ήταν επίσης ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο εκείνη την περίοδο.
Ας αναλύσουμε όμως το νούμερο 1 θέμα που απασχόλησε το ελληνικό Χ, το οποίο δεν είναι άλλο από την υπόθεση του υποψηφίου Ευρωβουλευτή Φρέντι Μπελέρη. Ο Μπελέρης υπήρξε αμφιλεγόμενο πρόσωπο, καθώς εξελέγη Ευρωβουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία οντας παράλληλα φυλακισμένος στην Αλβανία. Πολλοί ήλπιζαν στην απελευθέρωση του Μπελέρη, ενώ άλλοι θεώρησαν την επιλογή του ως υποψηφίου λανθασμένη.
Πολύ συζητήθηκε επίσης η απόφαση του Εφετείου Τιράνων να διατηρήσει την ποινή 2 ετών που είχε επιβάλει στο Μπελέρη παρά την εκλογή του.
Ποιά ήταν τα συναισθήματα που εκφράστηκαν γύρω από το Φρέντι Μπελέρη και γιατί η υπόθεση του απασχόλησε τόσο πολύ το κοινό;
Στα παρακάτω γραφήματα μπορούμε να διακρίνουμε τη διακύμανση των συναισθημάτων στο X γύρω από το πρόσωπο του Φρέντι Μπελέρη. Είναι εμφανές ότι τα αρνητικά συναισθήματα κυριαρχουν έναντι των θετικών τις περισσότερες ημέρες, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.
Είναι εμφανές επίσης ότι τα μέσα τράβηξαν από τα μαλλιά το ζήτημα του Φρέντι Μπελέρη, καθώς γύρω από αυτό εκφράστηκαν έντονα συναισθήματα από τους καταναλωτές των ειδήσεων αλλά και τους χρήστες του Χ.
Τα συναισθήματα ως γνωστόν πουλάνε, και είναι λογικό τα μέσα να στοχεύουν στη συναισθηματική διέγερση του κοινού. Το γεγονός όμως ότι το όνομα ενός Ευρωβουλευτή ξεπέρασε κατά πολύ σε αναφορές όλα τα υπόλοιπα ονόματα αλλά και τα φλέγοντα πολιτικά ζητήματα δείχνει επίσης πόσο βαθιά προσωποκεντρική είναι η αντίληψη του ελληνικού κοινού σχετικά με την πολιτική.