Η ανεργία αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική κοινωνία και οικονομία. Αν και η Ελλάδα έχει εισέλθει σε μια περίοδο ανάκαμψης, η ανεργία συνεχίζει να παραμένει το ‘αγκάθι’ της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με τις τελευταίες στατιστικές μελέτες, η Ελλάδα ύστερα από μια 10ετή οικονομική κρίση ανακάμπτει αλλά με βραδείς ρυθμούς. Έτσι αν και τα ποσοστά της ανεργίας μειώνονται, χιλιάδες νέοι παραμένουν χωρίς δουλειά και η απορρόφηση τους από τον εργασιακό κλάδο παραμένει δύσκολη.

Παρακάτω μπορούμε να δούμε το ποσοστό της ανεργίας για τον μήνα Μάιο 2024, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).

Εικόνα 1: ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΝΑ ΜΑΙΟ 2019-2024 (ΕΛΣΤΑΤ)

Έτσι σύμφωνα με τις πρόσφατες μελέτες, βλέπουμε πως η ανεργία τα τελευταία 5 χρόνια μειώνεται σταδιακά, ωστόσο παραμένει να βρίσκεται σε υψηλά ποσοστά και σταθερά πάνω του 10%. Κατανοώντας πως η ανεργία είναι ένα ζήτημα που απασχολεί αρκετά τους πολίτες, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα αυτό. Συγκεκριμένα, συλλέξαμε όσο το δυνατόν περισσότερα άρθρα για το διάστημα 6 Ιουνίου – 9 Ιουλίου 2024 και εξετάσαμε πως παρουσιάζεται η ανεργία στα ελληνικά ΜΜΕ αλλά και αναλύσαμε την συναισθηματική επίδραση που είχε στο κοινωνικό ιστό, χρησιμοποιώντας την γλώσσα python για την δημιουργία γραφημάτων.

Πώς παρουσιάζεται η ανεργία από τα ΜΜΕ;

Αναλυτικότερα, όπως παρουσιάζεται και στα παρακάτω γραφήματα σε διάστημα ενός μήνα περίπου ο μέσος όρος των άρθρων ανά ημέρα που αφορούσαν την ανεργία ήταν στα 146 άρθρα. Η μέρα με τα περισσότερα άρθρα σχετικά με το θέμα μας φαίνεται να ήταν στις 7 Ιουνίου 2024, μετά την συνέντευξη του πρωθυπουργού, με 400 περίπου άρθρα να γράφτηκαν μόνο την ημέρα εκείνη. Πολλοί ήταν οι ιστότοποι οι οποίοι ασχολήθηκαν με το θέμα της ανεργίας όμως τις πρώτες πέντε θέσεις τις καταλαμβάνουν οι εξής:

  1. ot.gr
  2. capital.gr
  3. rizospastis.gr
  4. newmoney.gr
  5. protothema.gr
Εικόνα 2: ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΑΡΘΡΩΝ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ
Εικόνα 3: ΤΟΠ ΠΗΓΕΣ ΑΡΘΡΩΝ

Έπειτα προχωρήσαμε στην δημιουργία ενός σύννεφου λέξεων (Wordcloud) με τις πιο συχνές λέξεις που υπήρχαν μέσα στα άρθρα για την ημέρα της 7ης Ιουνίου, όπου δημοσιεύτηκαν και τα περισσότερα άρθρα περί του θέματός μας.

Εικόνα 4: ΣΥΝΝΕΦΟΛΕΞΟ 7ΗΣ ΙΟΥΝΙΟΥ 2024

Συναισθηματική ανάλυση (Sentiment Analysis)

Πώς όμως αναλύουν οι συγκεκριμένοι ιστότοποι την ανεργία, τι συναισθήματα αποδίδουν σε αυτήν και επομένως στους αναγνώστες τους; Η απάντηση βρίσκεται στην παρουσίαση των παρακάτω γραφημάτων. Συγκεκριμένα αναλύσαμε όλα τα άρθρα που είχαμε στη διάθεσή μας και συγκεντρώσαμε σε γραφήματα την θετικότητα και την αρνητικότητα αυτών στο διάστημα το οποίο μελετάμε. Διαπιστώσαμε πως η θετικότητα των άρθρων κυμαίνονταν σε φυσιολογικά επίπεδα με μια μεγάλη αύξηση 6 και 7 Ιουλίου, ενώ η αρνητικότητα ήταν ορισμένες φορές πιο υψηλή και είχε περισσότερες και μεγαλύτερες διακυμάνσεις.

Εικόνα 5: Η θΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ
Εικόνα 6: Η ΑΡΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

Επιπλέον αναλύσαμε την κάθε μέρα ξεχωριστά και είδαμε που επικρατεί περισσότερο η θετικότητα και που η αρνητικότητα σαν συναίσθημα. Όπως εμφανίζεται και στο παρακάτω γράφημα η πιο “θετική” ημέρα ήταν η 7η Ιουλίου (+16%) μετά την κυριακάτικη επισκόπηση του πρωθυπουργού στο facebook, ενώ η πιο “αρνητική” η 1η Ιουλίου (-21%), αφού η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε  τις εποχικά προσαρμοσμένες εκτιμήσεις απασχόλησης και ανεργίας για τον μήνα Μάιο 2024.

Εικόνα 7: Η ΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΑΡΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΑΝΑ ΗΜΕΡΑ

Σχετικά με τα συναισθήματα τα οποία είναι φορτισμένα τα άρθρα αυτά, μετρώντας κυρίως την χαρά, τον θυμό και την λ΄υπη, διαπιστώνουμε πως ο θυμός και η λύπη βρίσκονται πιο πάνω από την χαρά. Αν και σε όλα αυτά παρατηρούνται σημαντικές διακυμάνσεις τα αρνητικά συναισθήματα του θυμού και της λύπης φαίνεται να επικρατούν.

Εικόνα 8: Ο ΘΥΜΟΣ (ΚΟΚΚΙΝΟ), Η ΛΥΠΗ (ΚΙΤΡΙΝΟ) ΚΑΙ Η ΧΑΡΑ (ΜΑΥΡΟ) ΟΠΩΣ ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΑΡΘΡΑ

Τέλος στο παρακάτω γράφημα δεν θα εστιάσουμε τόσο στην θετικότητα και την αρνητικότητα που είδαμε παραπάνω αλλά στην εμπιστοσύνη και στην απέχθεια. Όπως θα δούμε η εμπιστοσύνη βρίσκεται πιο πάνω από την απέχθεια ωστόσο όχι με σημαντική διαφορά.

Εικόνα 9: ΓΡΑΦΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ ΚΑΙ ΑΠΕΧΘΕΙΑΣ

Αυτό σημαίνει, παρόλο που όπως είπαμε παραπάνω γίνονται βήματα προς την καταπολέμηση της ανεργίας, το θέμα αυτό συνεχίζει να ταλανίζει την ελληνική κοινωνία και οι πολίτες θα μπορούσαμε να πο΄ύμε πως είναι συγκρατημένα αισιόδοξοι με αρκετές φορές να μην βρίσκουν κάποια διέξοδο στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

Author

  • Ioannis Georgiou

    Ονομάζομαι Ιωάννης Γεωργίου και είμαι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.

    View all posts

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.