Η Greenpeace είναι μία γνωστή παγκόσμια μη κυβερνητική οργάνωση η οποία κινείται ενεργά στον χώρο της οικολογίας, ώστε να δώσει στη Γη μία δυνατότητα να συνέλθει. Τα προβλήματα τα οποία τα φέρνει στο φως η οργάνωση είναι εύγνωστα σε κάθε κάτοικο της πλανήτης, ενώ η κλήση για την λύση τους προωθείται απευθείας σε κρατικές αρχές της κάθε χώρας όπου η οργάνωση είναι παρούσα.
Προφανώς, ο στόχος των κοινωνικών μέσων της Greenpeace απευθύνεται στους πολίτες που έχουν έγνοια, αλλά και στους ανέγνοιαστους, ώστε να εξοικειωθούν με τα οικολογικά ζητήματα και να λάβουν μέρος σε ακτιβιστικές δραστηριότητες.
Εδώ θέλουμε να αναλύσουμε το Twitter της Greenpeace στην Ελλάδα και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε ποιοι είναι οι βασικοί προβληματισμοί της χώρας, τι αξίες προωθεί η οργάνωση στην Ελλάδα και τι προσφέρει ως λύση, αν προσφέρει κάτι.
Το πρώτο στάδιο της ανάλυσης δεν μας δείχνει πολλά. Το Wordcloud αντανακλά τις βασικές δηλώσεις της Greenpeace, μαζεμένες σε ένα ωραίο και ορθό σύννεφο. Οι λέξεις “κλιματικός”, “κρίση”, “αλλαγή”, “πλανήτη”, “greenpeace”, “ακτιβισμός” και “σήμερα” φωνάζουν για τον πυρήνα της οργάνωσης, του πεδίου στο οποίο δραστηριοποιείται και την συμαντηκότητα της οργάνωσης στην επικα. Είναι ενδιαφέρον, αλλά δίνει μια πολύ γενικευμένη εικόνα, μια περιγραφή της Greenpeace εν γένει.
Αν δούμε όμως τις φράσεις οι οποίες εμφανίζονται με υψηλότερη συχνότητα ανάμεσα σε πάνω από 3 χιλιάδες tweets στα τελευταία 3 χρόνια, έχουμε την δυνατότητα να καταλήξουμε στα πρώτα συμπεράσματα.
Και αν βουτήξουμε λίγο παραπάνω και δούμε τις ίδιες φράσεις, αλλά λίγο πιο εκτεταμένες, θα έχουμε μία εικόνα ποιά πράγματα πρέπει να απασχολήσουν έναν Έλληνα πολίτη σήμερα.
Τα ορυκτά καύσιμα είναι το κύριο θέμα το οποίο προκαλεί περισσότερες ανησυχίες της ελληνικής Greenpeace. Και βλέπουμε ότι όχι μόνο εκφράζεται αρνητικά ως προς την χρήση των ορυκτών καυσίμων, αλλά και αγωνίζεται να καταπολεμήσει τις εταιρείες-εμπόρους των καυσίμων.
Και όντως, στην πρωτοσέλιδα της ιστοσελίδας τους υπάρχει μια πρόσκληση για υπογραφή ενός εγγράφου για την αλλαγή της νομοθεσίας επί των εταιρειών αυτών.
Οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων χρησιμοποιούν τις διαφημίσεις και τις χορηγίες ως πράσινο “ξέπλυμα”, για να μας παραπλανήσουν και να αποσπάσουν την προσοχή μας από τις βρώμικες δραστηριότητές τους, που καταστρέφουν το κλίμα και τις κοινωνίες του πλανήτη και μας βάζουν όλο και πιο βαθιά στην κλιματική κρίση. Αυτό πρέπει να σταματήσει!
Μέσα από την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών, έχουμε μία ιστορική ευκαιρία να απαγορεύσουμε τις διαφημίσεις και τις χορηγίες των εταιρειών ορυκτών καυσίμων. Έχουμε τη δύναμη να σταματήσουμε την προπαγάνδα τους, να τους κάνουμε να λογοδοτήσουν για τις ευθύνες τους, να ενωθούμε και να αλλάξουμε τη νομοθεσία!
Μετά ακολουθούν και άλλα ζητήματα τα οποία δεν είναι τόσο συζητήσιμα στο Twitter της Greenpeace, αλλά η οργάνωση ξεδιπλώνει την σημασία τους στην ιστοσελίδα της: ανανεώσιμη ενέργεια, βιώσιμη γεωργία, πλαστική ρύπανση και ακραία καιρικά φαινόμενα, τα οποία προκύπτουν από την παγκόσμια κλιματική αλλαγή και άλλα προβλήματα.
Το επόμενο βήμα είναι να ξεκαθαρίσουμε την οικολογική κατάσταση στην Ελλάδα από την άποψη της Greenpeace. Η δική μου προϋπόθεση ήταν να δω μια ελάχιστη θετική αντίδραση στην ελληνική επικαιρότητα και την αρνητική να χτυπάει ουρανό, αλλά εν τέλει η θετικότητα και η αρνητικότητα στα tweets της οργάνωσης είναι αρκετά ισορροπημένα. Ωστόσο, υπάρχει μια υπεροχή της απαισιοδοξίας.
Στην ανάλυση πιο συγκεκριμένων συναισθημάτων, όπως είναι η χαρά και ο θυμός, τα αποτελέσματα συμπίπτουν με αυτά αρχικά αναμενόμενα, ειδικά όλο το 2021 και αρχές του 2022.
Κάτι το οποίο εκπλήσσει ιδιαίτερα είναι ο φόβος, ο οποίος ξεπερνά την αίσθηση της λύπης και αηδίας, που αναμένονταν να είναι αρκετά υψηλές λόγω των γεγονότων των περασμένων ετών.
Παρατήρησα ότι το 2021 ξεχωρίζει με ένα ιδιαίτερο συναισθηματικό αποτύπωμα, το οποίο υπερβαίνει τα υπόλοιπα έτη. Μπορεί να σχετίζεται με διάφορους παράγοντες: τον συνολικό αριθμό των tweets ανά έτος, την δυσκολία της ενεργής δραστηριότητας λόγω πανδημίας στο 2020 ή τα ακραία γεγονότα του 2021.
Γενικά, υπάρχει ένα χάσμα στον αριθμό των tweets στις διαφορετικές χρονικές περιόδους, το γεγονός το οποίο εξηγεί το συναισθηματικό ‘boom’.
Και αν δούμε τα πιο συζητήσιμα ζητήματα στο 2021, δεν έχουν μεγάλη διαφορά από την γενική εικόνα.
Στα tweets δόθηκε μια έμφαση στις πυρκαγιές. Αν θυμηθούμε λίγο τα γεγονότα, εκείνο το καλοκαίρι η Ελλάδα ξεπέρασε όλα τα ρεκόρ για τις πυρκαγιές, με βάση δεδομένων από την Climatebook. Ακριβώς εκείνη την περίοδο έγινε η καταστροφή στην Εύβοια, η οποία σημειώνεται να είναι η μεγαλύτερη πυρκαγιά στα τελευταία μερικά χρόνια. Αυτό είναι ένα από τις πιθανές επεξηγήσεις των εκφράσεων φόβου στα tweets της Greenpeace.
Σύμφωνα με δεδομένα που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαχείρισης Έκτακτης Ανάγκης Copernicus (Copernicus EMS), η όποια με τη χρήση δορυφορικών δεδομένων υψηλής ανάλυσης χαρτογραφεί φυσικές καταστροφές σε όλο τον κόσμο, η Ελλάδα ήταν η χώρα με τις περισσότερες ενεργοποιήσεις κατα την διάρκεια του 2021.Climatebook
Έτσι, η ανάλυση έδειξε τα κύρια ζητήματα τα οποία φέρνει στο φως η ελληνική Greenpeace. Είχαμε την δυνατότητα να ξεχωρίσουμε και τις αξίες της οργάνωσης από το Wordcloud, και στην ιστοσελίδα της αναφέρονται και προτάσεις για την βελτιοποίηση της οικολογικής κατάστασης στην Ελλάδα.
Uliana Pelevina