“Δε σε χάλασε”. Το σχόλιο αυτό συνόδευε τον σύνδεσμο που μου προώθησε ένας καλός μου φίλος στην Αθήνα σε ένα μήνυμα που με ενημέρωνε για μια προπληρωμένη κάρτα των 150 ευρώ σε όλους τους νέους 18-25 ετών που είχαν ήδη εμβολιαστεί ή επρόκειτο να εμβολιαστούν στη συνέχεια, με σκοπό να ξοδευτούν σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, ταξίδια, camping, κινηματογράφους και γενικότερα επιλογές που θα έκαναν το φετινό καλοκαίρι κάπως πιο ανεκτό για τον οποιονδήποτε.

Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή δυσκολεύτηκα να τον πιστέψω, αλλά με δεδομένο ότι έμεναν ακόμη μερικοί μήνες για τα 25α γενέθλιά μου, αποφάσισα να το ψάξω παραπάνω. Πολύ γρήγορα ανακάλυψα ότι πράγματι ήταν πολύ πιθανό εκείνο το βράδυ που θα έβγαινα με την παρέα μου να ακούσω κάποια αντίδραση για το μέτρο από τους 26-χρονους και τις 26-χρονες τις παρέας, που δεν καλύπτονταν από το μέτρο, η ύπαρξη του οποίου μου επιβεβαιώθηκε και δια στόματος Μητσοτάκη μετά από μια σύντομη επίσκεψη στο YouTube:

«Αξιοποιώντας αυτό το νέο ψηφιακό πορτοφόλι οι νέοι μας θα κάνουν πιο εύκολα διακοπές. Πρόκειται για μία οφειλή προς τη νεολαία, ένα ευχαριστώ για την επιμονή τους και την υπομονή τους. Αποτελεί και ένα κίνητρο να εμβολιαστούν για τους νέους που συμβάλλουν περισσότερο στην κινητικότητα. Το εν λόγω κίνητρο αφορά και στην καταπολέμηση της μετάλλαξης τύπου Δ. είναι οι νέοι λοιπόν που έχουν την δυνατότητα να βάλουν φρένο στον ιό πατώντας γκάζι προκειμένου να φτάσουμε στο 70, γιατί όχι και στο 80% του τείχους ανοσίας. Είναι μία ενέργεια που έχει πολλούς ευνοημένους».

«Ευνοημένη» λοιπόν, και εγώ, μαζί με άλλους 940,000 νέους.

Από τη μία, το μέτρο φάνηκε όντως να δουλεύει: Μετά την ανακοίνωση της επιδότησης των νέων οι συμμετοχές στο εμβολιαστικό πρόγραμμα υπερδιπλασιάστηκαν, με 18.000 ραντεβού να «κανονίζονται» μέσα σε μία μέρα, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.

Ωστόσο το «Freedom Pass» δεν θεωρήθηκε αμέσως και τόσο «αθώο» από πολλούς. «Ψηφοθηρία» ήταν, για παράδειγμα, μια λέξη που είδα να αναφέρεται συχνά στα social media. Αλλά επειδή ως γνωστόν οι αλγόριθμοι τείνουν να αποτυπώνουν μια πλευρά της πραγματικότητας κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του καθενός, αποφάσισα να στραφώ στην Python για να αποκτήσω μια καλύτερη εικόνα της αντίδρασης των Ελλήνων στο συγκεκριμένο μέτρο.

Αποτέλεσμα πρώτο: οι αντιδράσεις ήταν πολλές. Περίπου 3,900 tweets είχαν δημιουργηθεί με το hashtag #150_ευρω σε λίγο περισσότερο από ένα 24ωρο, συγκεκριμένα από τις 5 το απόγευμα την Τρίτη 29 Ιουνίου, την επόμενη της ανακοίνωσης του μέτρου, μέχρι τις 9 το βράδυ την Τετάρτη 30 Ιουνίου.

Αποτέλεσμα δεύτερο: το WordCloud που εμφανίστηκε με βάση το κείμενο των Tweets αποκάλυπτε συχνή χρήση λέξεων όπως «πρωθυπουργάρα» και «πρωτοτυπίες» με εμφανή περιπαικτική διάθεση, αλλά και αναφορές σε κατηγορίες που προσάπτονται στην κυβέρνηση τους τελευταίους μήνες σε σχέση με τα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι: «ξύλο πλατείες», «αποταμιεύσετε», «απλός γιατρός», «σάπιζε ξύλο».
Ένα ακόμα keyword που ξεχωρίζει είναι η άποψη σχετικά με την κάλυψη του μέτρου από τα ΜΜΕ, που αποτυπώθηκε στο twitter ως εξής: «μμε_ξεφτίλες».

Από τις πιο συχνές λέξεις και φράσεις που εμφανίστηκαν στα tweets και retweets ήταν επίσης τα «γράψε ευρωπαϊκα» και «ευρωπαϊκα συμβούλια».
Πραγματοποιώντας συναισθηματική ανάλυση με το λεξικό EmoLex και σε συνάρτηση με το χρόνο, είδαμε τα εξής:

Ο μέσος αριθμός χαρακτήρων των αναρτήσεων ήταν 116, ενώ αν τα παρακολουθήσουμε σε σχέση με την ώρα της ημέρας παρατηρούμε πώς κατά το βράδυ τα κείμενα μικραίνουν. Από τα 3,900 tweets, 855 ήταν αρκετά δημοφιλή με 855 retweets και αρκετά επίσης εξέφραζαν θυμό, συγκεκριμένα 421.

Μέσος αριθμός χαρακτήρων στα tweets ανά την ώρα

Επιπλέον, φαίνεται ότι η αρνητικές αντιδράσεις ήταν περισσότερο έντονες αρχικά και μειώθηκαν στην πορεία του χρόνου.

Άθροισμα των tweets με αρνητική διάθεση ανά τον χρόνο
Άθροισμα των tweets που εκφράζουν θυμό ανά τον χρόνο

Σε κάθε περίπτωση, το ενδιαφέρον για το voucher των 150 ευρώ εκτοξεύθηκε μετά την ανακοίνωση του μέτρου, όπως αποδεικνύουν και τα δεδομένα του Google Trends σχετικά με την αναζήτηση του όρου “150”.

Χριστίνα Ρουμελιώτη

Πηγές: iefimerida.gr, tovima.gr

Author

Αναδημοσιεύστε τις ιστορίες μας: Αυτές οι ιστορίες δεδομένων έχουν δημιουργηθεί από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΕΜΜΕ) του ΕΚΠΑ. Τα άρθρα είναι διαθέσιμα προς αναδημοσίευση από ειδησεογραφικούς οργανισμούς, εφόσον τηρούνται οι Όροι και Προϋποθέσεις που αναγράφονται σε αυτή τη σελίδα.