Οι ευρωεκλογές είναι ένας θεσμός με σημαντική βαρύτητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα αποτελέσματά τους αντικατοπτρίζουν την πολιτική και κοινωνική κατάσταση στα κράτη-μέλη. Η Ελλάδα, ως μέλος της ΕΕ από το 1981, συμμετέχει ενεργά στις ευρωεκλογές, οι οποίες παρέχουν μια μοναδική ευκαιρία στους πολίτες να εκφράσουν τις απόψεις τους για τη μελλοντική πορεία της Ευρώπης αλλά και της ίδιας της χώρας.
Στις πρόσφατες ευρωεκλογές, η πολιτική σκηνή της Ελλάδας γνώρισε σημαντικές ανακατατάξεις. Ένα από τα σημαντικότερα θέματα που επηρέασαν τα αποτελέσματα των εκλογών ήταν η οικονομική κατάσταση της χώρας. Παρά την έξοδο από τα μνημόνια και την ανάκαμψη της οικονομίας, οι Έλληνες πολίτες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην καθημερινότητά τους. Η υψηλή ανεργία, οι χαμηλοί μισθοί και η φορολογική επιβάρυνση είναι ζητήματα που απασχολούν έντονα την ελληνική κοινωνία. Η Νέα Δημοκρατία, με την υπόσχεση για μείωση των φόρων και ενίσχυση των επενδύσεων, κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους του εκλογικού σώματος.
Οι ευρωεκλογές στην Ελλάδα ανέδειξαν επίσης την σημασία της συμμετοχής των νέων ψηφοφόρων, οι οποίοι συχνά αποστασιοποιούνται από την πολιτική. Η χαμηλή συμμετοχή των νέων αποτελεί ένα πρόβλημα που χρειάζεται αντιμετώπιση, καθώς οι νέοι είναι το μέλλον της χώρας και της Ευρώπης. Η ενεργοποίησή τους και η ενθάρρυνση για συμμετοχή στις πολιτικές διαδικασίες είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση μιας βιώσιμης και δημοκρατικής κοινωνίας.
Για την παρατήρηση της εκλογικής συμπεριφοράς λοιπόν, πραγματοποιήθηκε η παρούσα έρευνα, όπου χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από διάφορες ελληνικές ιστοσελίδες, αναλύοντας περίπου 5000 άρθρα για το διάστημα 01-30/06/2024, δηλαδή τον μήνα των ευρωεκλογών. Στόχος της έρευνας είναι να πληροφορήσει τους αναγνώστες σχετικά με τη στάση που κράτησαν οι ελληνικές ιστοσελίδες απέναντι στα αποτελέσματα των ευρωεκλογών, τις πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στα άρθρα, ποια ήταν τα άρθρα που φέρουν τελείως αρνητικό ή θετικό πρόσημο και το συναισθηματικό φορτίο που κουβαλούσαν.
Στο συγκεκριμένο γράφημα, φαίνεται πως στις 26/6 ήταν η μέρα που δημοσιεύτηκαν τα
περισσότερα άρθρα, -αρκετές μέρες μετά τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών-, ενώ στο επόμενο γράφημα παρατηρούμε ότι γενικότερα τα θετικά συναισθήματα υπερισχύουν από τα αρνητικά, με την ημερομηνία 26/6 – όπου ήταν και η ημέρα με τα περισσότερα άρθρα- να παρουσιάζει ισχυρή άνοδο θετικών συναισθημάτων.
Να σημειωθεί πως, το γράφημα εδώ αντιπροσωπεύει τις τιμές της χαράς (πράσινο) και του θυμού (κόκκινο), ενώ με το μπλε είναι τα ουδέτερα συναισθήματα (ούτε θετικά, ούτε αρνητικά).
Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι ΄ότι υπάρχει άνοδος των θετικών συναισθημάτων και στις 30/6, όπως απεικονίζεται εδώ:
Ταυτόχρονα, σε μια άλλη μέτρηση όπου κάναμε ανάλυση του Polarity σχετικά με την την πολικότητα (πολυαρτικότητα) των άρθρων σχετικά με τις ευρωεκλογές στην Ελλάδα, παρατηρήσαμε ότι τα θετικά και αρνητικά πρόσημα είναι ισάριθμα.
Περνώντας στο Wordcloud, βλέπουμε τις λέξεις που χρησιμοποιούνται περισσότερο στα άρθρα.
Όπως φαίνεται και παραπάνω από το συννεφόλεξο, υπάρχουν λέξεις οι οποίες δεν σχετίζονται με τις ευρωεκλογές αποκλειστικά στην Ελλάδα (πχ πολιτική, αποτελέσματα, ψήφος κλπ) . Αυτό συμβαίνει, διότι τα άρθρα που περιλάμβαναν μέσα τις πιο κοινές λέξεις, χρησιμοποιήθηκαν και για άλλες χώρες εκτός Ελλάδας, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψιν πως από τα 50.000 άρθρα ο αλγόριθμος μπορούσε να αναλύσει μόνο τα 5000, γεγονός που μας περιόρισε στις
παραπάνω ημερομηνίες που έγινε η έρευνα. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι στην Γαλλία, εκτός από ευρωεκλογές υπάρχουν και οι βουλευτικές εκλογές, εξηγεί το γεγονός ότι εμφανίζονται πολύ συχνά λέξεις όπως Λεπέν ή Μακρόν.