Καθώς οι πλατφόρμες ζωντανής μετάδοσης ταινιών και τηλεοπτικού προγράμματος αυξάνονται και εξελίσσονται, οι όροι της τηλεοπτικής διανομής αλλάζουν.
Οι υπηρεσίες ζωντανής μετάδοσης περιεχομένου και κυρίως οι επί συνδρομή video-on-demand πλατφόρμες όπως Netflix, Hulu, και Amazon Prime Video, έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει τηλεόραση.
Οι πλατφόρμες αυτές προτείνουν στο χρήστη να επιλέξει τι θα παρακολουθήσει μέσα από καταλόγους περιεχομένου σύμφωνους με τις προτιμήσεις του. Οι κατάλογοι αυτοί δημιουργούνται από αλγορίθμους και εξειδικεύονται στις προτιμήσεις κάθε χρήστη ξεχωριστά. Αντίθετα, η ροή του τηλεοπτικού προγράμματος είναι γραμμική και απευθύνεται σε ένα μαζικό ακροατήριο. (Lobato, 2018: 241)
Χάρη στη δυνατότητα του «online streaming» από πολλές διαφορετικές συσκευές, ο τρόπος που οι θεατές καταναλώνουν το τηλεοπτικό προϊόν έχει αλλάξει. Δεν τους «περιορίζει» πια το τηλεοπτικό πρόγραμμα ούτε η τοποθεσία τους.
Στην περίοδο της πανδημίας το ποσοστό των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες αυτές πολλαπλασιάστηκε. Σύμφωνα με μια αμερικάνικη έρευνα το 71.7% των πολιτών έκανε συνδρομή σε μια καινούργια online streaming πλατφόρμα με το 49.30% να αγοράζει επίσης καινούργια τηλεόραση(www.sykes.com).
Τα παραπάνω στοιχεία γέννησαν το ερευνητικό ερώτημα για το συγκεκριμένο άρθρο: Αφού οι πλατφόρμες διαδικτυακής προβολής έχουν μπει για τα καλά στις ζωές μας, θα είχε ενδιαφέρον να δούμε τι «γλώσσα» χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν με το κοινό τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, με κέντρισε η σύγκριση ανάμεσα σε δύο προφίλ στο twitter: το NetflixGR που είναι το ελληνικό προφίλ της δημοφιλούς πλατφόρμας και το προφίλ της ελληνικής πλατφόρμας CinoboGR.
Πόσο διαφέρουν λοιπόν δύο μέσα που επικοινωνούν την ίδια παροχή αλλά προέρχονται από διαφορετικό υπόβαθρο και απευθύνονται σε διαφορετικό ακροατήριο;( βλέπουμε το cinobo να έχει 1042 ακολούθους ενώ το nteflix greece 35.900).
Ας δούμε λοιπόν τα αποτελέσματα που γέννησε η ερευνά που πραγματοποιήσαμε, αναλύοντας στην python στα δεδομένα των δύο λογαριασμών.
Βλέπουμε ότι η χρονιά με τα περισσότερα tweets για το Netflix ήταν το 2019 ενώ το 2017 ήταν η χρονιά με τα λιγότερα(ήταν επίσης και η χρονιά που το ελληνικό προφίλ ξεκίνησε να δημοσιεύει). Αντίστοιχα στο Cinobo η χρονιά με τα περισσότερα tweets ήταν πέρυσι (που η πλατφόρμα ξεκίνησε να λειτουργεί).
Με μια πρώτη ματιά βλέπουμε το Netflix, σε αντίθεση με το cinobo, να χρησιμοποιεί πιο κοφτές φράσεις και περισσότερα emojis. Στη συνέχεια, για να αναλύσουμε περισσότερο τη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι δύο λογαριασμοί δημιουργήθηκαν τα παρακάτω WordCloud.
Στο Word Cloud του Netflix αναφέρονται περισσότερο λέξεις όπως “σεζόν”, “netflix”, “έρχομαι”, “δείτε” και “rt”. Βλέπουμε να το λογαριασμό να χρησιμοποιεί συχνά το όνομα του σε διαφορετικές εκδοχές για να επικοινωνήσει το περιεχόμενο του και επίσης να προτρέπει τους ακολούθους του να κάνουν retweet τις αναρτήσεις που δημοσιεύει. Ακόμα χρησιμοποιεί απλές λέξεις και κυρίως επικοινωνεί το νέο περιεχόμενο της πλατφόρμας (“δείτε”, “τώρα διαθέσιμο” κλπ). Όλα αυτά γίνονται πιο ξεκάθαρα αν ρίξουμε μια ματιά και στις 16 πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποιεί στις δημοσιεύσεις του:
Αντίθετα κοιτώντας το Wordcloud του cinobo παρατηρούμε ότι οι πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποιεί ο λογαριασμός είναι “κυβέρνηση”, “μητσοτάκη”, “χώρα”, “βουλή”, “κρίση” και “πανδημία”. Είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον το πόσο διαφορετικές λέξεις χρησιμοποιούν τα δύο προφίλ με το cinobo να είναι πλήρως συνυφασμένο με την Ελληνική επικαιρότητα.
Ας ρίξουμε μια ματιά στις 16 πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποίησε το cinobo στις αναρτήσεις του:
Αφού έχουμε μια εικόνα του τι λέξεις χρησιμοποιούν τα δύο προφίλ για να επικοινωνήσουν τη δράση τους ας δούμε αναλυτικότερα τα συναισθήματα που εκφράζουν αυτές οι λέξεις. Στο παρακάτω διάγραμμα βλέπουμε τα “θετικά”, τα “αρνητικά” και την “εμπιστοσύνη” που βγάζει το προφίλ.
Βλέπουμε ότι στη «γλώσσα» που χρησιμοποιεί το Netflix υπερισχύουν τα θετικά συναισθήματα και ότι πρόκειται για έναν λογαριασμό που αποπνέει εμπιστοσύνη. Αντίθετα κοιτώντας τα διαγράμματα που προκύπτουν από τη συναισθηματική ανάλυση που πραγματοποιήθηκε στα tweet του Cinobo προκύπτει ότι υπερισχύουν τα αρνητικά συναισθήματα, με εξαίρεση μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή που φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα όπου κυριαρχούν έντονα θετικά συναισθήματα (η εμπιστοσύνη παραμένει αρκετά χαμηλή).
Συνοψίζοντας η συγκεκριμένη έρευνα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς διαπιστώσαμε πόσο διαφορετικό λόγο μπορούν να έχουν δύο παρόμοιες πλατφόρμες, που απευθύνονται σε παρόμοιο κοινό, στο ίδιο κοινωνικό δίκτυο. Το Cinobo είναι ένας λογαριασμός, αρκετά συνδεδεμένος με την επικαιρότητα (βλ. wordcloud Cinobo) ενώ το Netflix προσπαθεί να διατηρεί ένα πιο ανάλαφρο ύφος στις αναρτήσεις του (βλ. Wordcloud Netflix).
Κωνσταντίνα Σοφία Σερεμέτη