Τα τροχαία ατυχήματα είναι μια μάστιγα που πλήττει, κάθε χρόνο, τις χώρες παγκοσμίως. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όπου λόγω και του αυξημένου τουρισμού, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, παρατηρείται μεγαλύτερος αριθμός τροχαίων συμβάντων. Ωστόσο, η κατάληξη που μπορεί να έχουν πέρα από μικρούς τραυματισμούς, νοσηλεία, καταστροφή οχημάτων και κτηρίων, μπορεί να είναι και μοιραία, προκαλώντας το θάνατο όχι μόνο σε όσους εμπλέκονται ή ευθύνονται, αλλά και για αθώους ανθρώπους που έτυχε να βρίσκονται εκεί. Σχετικά με τις αιτίες, από τις οποίες προκαλούνται τα τροχαία ατυχήματα, έχουμε την κατανάλωση αλκοόλ, την δύσκολη ορατότητα, την απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου, την αίσθηση κάποιας αδιαθεσίας, την απρόσεκτη οδήγηση σε επικίνδυνες περιοχές, την έλλειψη αντίληψης και την απροσεξία, τόσο από τη πλευρά του οδηγού, όσο και των πεζών).
Για την παρούσα έρευνα, αναλύθηκαν τα δεδομένα από δύο ειδησεογραφικές ιστοσελίδες, την «athensvoice.gr» και την «newsbomb.gr», για τα έτη 2020-2023. Στόχος της έρευνας, είναι να πληροφορήσει τους αναγνώστες σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα που έγιναν στη διάρκεια αυτής της περιόδου, και ποιο συγκεκριμένα για το έτος με τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, τις πιο συχνές λέξεις που χρησιμοποιούνταν στα άρθρα αυτά, το αν είχαν θετική ή αρνητική συναισθηματική φόρτιση και συγκρίνοντάς τα, σε ποιο βαθμό παρουσιάζουν ομοιότητα οι δύο διαφορετικές ιστοσελίδες.
Athensvoice: αριθμός των άρθρων ανά έτος
Newsbomb: αριθμός των άρθρων ανά έτος
Όπως παρατηρούμε και από τα παραπάνω γραφήματα, το έτος που καταγράφηκαν τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα δύο site, ήταν το 2022, με το 2023 να ακολουθεί, αν και βρισκόμαστε ακόμη στα μέσα του.
Athensvoice: Συννεφόλεξο (wordcloud)
Σύμφωνα με το παραπάνω συννεφόλεξο, οι λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο από το «athensvoice», είναι: «αυτοκίνητο», «όχημα», «οδηγός», «τροχαίο». Με μικρότερα γράμματα εμφανίζονται οι λέξεις «ΕΚΑΒ», «ασθενοφόρο», «σύγκρουση».
Newsbomb: Συννεφόλεξο (wordcloud)
Στο συννεφόλεξο του «Newsbomb», οι συχνότητα αφορά τις λέξεις: «οδηγός», «αυτοκίνητο», «όχημα», «τροχαίο ατύχημα». Πάλι, με μικρότερα γράμματα παρατηρούμε: «σύγκρουση», «νοσοκομείο», «εξετράπη».
Με τα ευρήματα αυτά, βλέπουμε πως και τα δύο site παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες σχετικά με τη συχνότητα των λέξεων που χρησιμοποιούν στα άρθρα τους. Παρακάτω θα δούμε και πιο συγκεκριμένα τις 15 συχνότερες λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν, ανά ιστοσελίδα.
Athensvoice: Οι 15 συχνότερες λέξεις
Newsbomb: Οι 15 συχνότερες λέξεις
Με μία καλύτερη ματιά, οι λέξεις που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ομοιότητα, και από τα δύο site είναι και αυτές που βρίσκονται και στην υψηλότερη θέση της κλίμακας. Έτσι, οι λέξεις «σημείο», «νοσοκομείο», «οδηγός» και «δύο» είναι αυτές.
Ας δούμε τώρα, σύμφωνα με το συναισθηματικό λεξιλόγιο, τις κλίμακες των θετικών και των αρνητικών συναισθημάτων που προκαλούν τα άρθρα των δύο ιστοσελίδων.
Athensvoice: Θετικότητα
Athensvoice: Αρνητικότητα
Στην ιστοσελίδα «athensvoice.gr», αν και βλέπουμε πως και στα δύο γραφήματα, κατά το έτος 2021, η κλίμακα ανεβαίνει, ωστόσο στην κλίμακα της «θετικότητας», οι τιμές είναι υψηλότερες, ξεπερνώντας το 4,2. Αυτό, φαίνεται και στο παρακάτω γράφημα, κατά το οποίο γίνεται η σύγκρισή τους.
Athensvoice: Σύγκριση θετικότητας-αρνητικότητας ανά έτος
Newsbomb: Θετικότητα
Newsbomb: Αρνητικότητα
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα «newsbomb.gr», το 2021 αυξάνονται οι τιμές της «θετικότητας» και της «αρνητικότητας». Ωστόσο, οι τιμές της «αρνητικότητας» και της «θετικότητας» φαίνεται να έχουν πολύ μικρή απόκλιση. Παρακάτω, παρατίθεται και το γράφημα σύγκρισης «θετικότητας-αρνητικότητας».
Newsbomb: Σύγκριση θετικότητας-αρνητικότητας ανά έτος
Με το παραπάνω γράφημα, έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα σχετικά με τις τιμές «θετικότητας-αρνητικότητας». Έτσι, παρατηρούμε πως η τιμή της θετικότητας βρίσκεται λίγο υψηλότερα από αυτή της αρνητικότητας.
Παρατηρώντας τα διάφορα γραφήματα και από τα δύο site, οι τιμές που βρίσκονται στην υψηλότερη θέση είναι αυτές της «θετικότητας».
Στη συνέχεια, θα εξερευνήσουμε το βαθμό ομοιότητας των πενήντα πρώτων άρθρων της κάθε ιστοσελίδας.
Athensvoice: Βαθμός ομοιότητας των 50 πρώτων άρθρων
Όσον αφορά τα πενήντα πρώτα άρθρα από όσα μελετήσαμε, παρατηρούμε πως δεν παρουσιάζουν και πολύ μεγάλη ομοιότητα.
Newsbomb: Βαθμός ομοιότητας των 50 πρώτων άρθρων
Το ίδιο ισχύει και για την «newsbomb», εκτός από ένα σημείο, όπου τα άρθρα 28 και 46, παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες.
Τέλος, όπως φαίνεται από το παραπάνω γράφημα, στο οποίο συγκρίνονται τα άρθρα του «athensvoice» και του «newsbomb», τα δύο site παρουσιάζουν αρκετά μεγάλη ομοιότητα, στο βαθμό του 0,83/1,00. Συγκρίνοντας τη θεματολογία «Τροχαία ατυχήματα» δύο ιστοσελίδων, όπου κατά πάσα πιθανότητα έχουν αναπτύξει άρθρα για ίδια περιστατικά, ο βαθμός της ομοιότητας στο 0,83 θεωρείται ικανοποιητικός. Πρέπει να λάβουμε και υπόψιν πως τα άρθρα που ανακτήθηκαν από τη μια ιστοσελίδα ήταν τα τετραπλάσια σε αριθμό από την άλλη.