Το Tiktok είναι ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που το έχει αγαπήσει το κοινό, το οποίο αποτελείται από μία μεγάλη βεντάλια ηλικιών. Πολλοί creators, influencers, και απλοί χρήστες, ανεβάζουν καθημερινά βιντεάκια, ερασιτεχνικά ή πιο επαγγελματικά.
Το Tiktok χρησιμοποιούν και δημόσια πρόσωπα, όπως πολιτικοί και αρχηγοί κόμματος για να περάσουν τα μηνύματά τους.
Στα βίντεό τους οι χρήστες δεν είναι λίγες οι φορές που σχολιάζουν θέματα της επικαιρότητας, όπως τον πόλεμο στην Ουκρανία ή τις βουλευτικές εκλογές του 2023. Γενικά θα λέγαμε πως σε ένα βαθμό το Tiktok αποτελεί και ένα μέσο ενημέρωσης, αλλά και πως αντικατοπτρίζει και τον παλμό της επικαιρότητας.
Πόσο απασχολεί όμως το Tiktok την ελληνική ειδησεογραφία; Και αν γράφονται άρθρα σχετικά με τη θεματολογία του Tiktok, πλαισιώνονται με θετικά ή αρνητικά λόγια και συναισθήματα;
Αυτά και άλλα πολλά θα διαβάσουμε στην παρακάτω ιστορία.
Για τη συγγραφή της συγκεκριμένης ιστορίας αντλήθηκαν άρθρα από την ιστοσελίδα newsit.gr , με ανζήτηση της λέξης “Tiktok” (https://www.newsit.gr/page/2/?s=tiktok).
Συγκεκριμένα, αντλήθηκαν 280 άρθρα, που δημοσιεύτηκαν κατά την περίοδο 11/07/2022 – 03/07/2023, με στόχο να ερευνηθεί κυρίως η θεματολογία των άρθρων αναφορικά με το Tiktok, και το πώς αυτή αλλάζει σε διάστημα ενός χρόνου, σε σχέση και με τα φλέγοντα θέματα που απασχολούν την κοινωνία ανά περιόδους.
Μεταξύ των σημαντικών ερωτημάτων που επιχειρήθηκε να απαντηθούν μέσα από την παρούσα ανάλυση είναι το πώς ένας ειδησεογραφικός ιστότοπος καλύπτει τα θέματα σχετικά με τα Tiktok trends, αλλά και τελικά ποια είναι αυτά τα tiktok trends που απασχόλησαν την ελληνική κοινωνία σε διάστημα ενός χρόνου. Επίσης, άξιο έρευνας ήταν και να ανακαλύψουμε τα συναισθήματα που “ντύνουν” τα άρθρα σχετικά με τα tiktok videos, και ειδικότερα σε ποια θέματα παρατηρούμε θετική χροιά, και σε ποια υπάρχουν αρνητικές λέξεις ή φράσεις μέσα στους τίτλους των άρθρων.
Πριν πάμε να δούμε τα αποτελέσματα της ανάλυσης, είναι χρήσιμο να σημειωθεί πως η περίοδος μεταξύ του Μαϊου 2023 και του Ιουνίου 2023 ήταν εκλογική περίοδος για την Ελλάδα (ενώ λίγους μήνες πριν ξεκίνησε η προεκλογική περίοδος), κατά την οποία αρκετοί αρχηγοί κομμάτων, μεταξύ των οποίων και ο πρωθυπουργός, χρησιμοποίησαν το Tiktok για να μεταδώσουν τα μηνύματά τους, αλλά και να έρθουν πιο κοντά με το κοινό τους. Αναμένουμε λοιπόν ανάμεσα στη θεματολογία των άρθρων σχετικών με το Tiktok, στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο, να φιγουράρουν και αρκετά άρθρα σε σχέση με αυτό το θέμα.
Αρχικά ήταν σημαντικό να διερευνηθεί ποια ώρα συνηθίζεται να δημοσιεύονται τα περισσότερα άρθρα σχετικά με τα tiktok trends & videos, και όπως φάνηκε, η απάντηση βρίσκεται στις πρωινές ώρες, μεταξύ 7 – 11 , ενώ στις 7 δημοσιεύονται με διαφορά τα περισσότερα άρθρα!
Αυτό είναι πιθανόν να συνδέεται με ειδήσεις και videos από το tiktok που έγιναν viral το προηγούμενο απόγευμα προς βράδυ, και γράφτηκαν τα σχετικά άρθρα νωρίς το επόμενο πρωί.
Αναφορικά με τις μέρες της εβδομάδας που παρατηρήθηκε έντονη δημοσίευση άρθρων σχετικών με το tiktok, φαίνεται πως τα περισσότερα άρθρα δημοσιεύονταν στις 10 και τις 23 κάθε μήνα.
Ο Ιούνιος, ο Μάρτιος και ο Μάϊος των ετών 2022 και 2023 είναι οι μήνες που η θεματολογία του Tiktok απασχόλησε περισσότερο τον ιστότοπο, καθώς αυτούς τους μήνες δημοσιεύτηκαν τα περισσότερα σχετικά άρθρα. Ενδεικτικά, τον Ιούνιο και τον Μάρτιο δημοσιεύτηκαν περίπου 45 άρθρα/μήνα που σχολίαζαν την επικαιρότητα μέσα από τη ματιά του Tiktok.
Αλλά δημοσιεύτηκαν περισσότερα σχετικά άρθρα το 2022 ή το 2023; Η απάντηση είναι το 2023, και βρίσκεται στο παρακάτω γράφημα.
Βλέπουμε πως το 2023 δημοσιεύτηκαν λίγο περισσότερο από τα διπλάσια άρθρα σε σχέση με το 2022, αναφορικά με το Tiktok. Αυτή η τάση μπορεί να εξηγηθεί από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος της θεματολογίας του Tiktok τους τελευταίους μήνες κινήθηκε γύρω από τις βουλευτικές εκλογές στην Ελλάδα, και πολλά άρθρα γράφτηκαν μεταξύ άλλων και σχετικά με βίντεο πολιτικών αρχηγών. Αυτό είναι κάτι που περιμένουμε να δούμε και παρακάτω στα σύννεφα λέξεων.
Στα παρακάτω σύννεφα λέξεων βλέπουμε κάποιες από τις πιο λέξεις που εμφανίζονται στους τίτλους των άρθρων σχετικά με το Tiktok.
Αξιοποιώντας κάποια εργαλεία για να επεξεργαστούμε το wordcloud, και συγκεκριμένα συνοψίζοντας τις λέξεις με την ίδια ρίζα, και μη λαμβάνοντας υπόψιν κάποιες λέξεις που εμφανίζονται στα περισσότερα άρθρα και αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία του λόγου (τα λεγόμενα stopwords, πχ: όπως, που, όταν, και, το), έχουμε μια πιο καθαρή εικόνα του συννέφου.
Στα σύννεφα λέξεων παρατηρούμε πως εμφανίζεται και η λέξη Tiktok, αλλά αυτή είναι και η λέξη αναζήτησής μας, οπότε δεν μας λέει πολλά για τα άρθρα, για αυτό και δεν την λαμβάνουμε υπόψιν. Μετά από αυτή την επεξεργασία προέκυψε το παρακάτω σύννεφο, στο οποίο παρατηρούμε πως πρωταγωνιστούν οι λέξεις “βίντεο”, “δείχνω”, “45χρονου”, “εγκλωβισμός”, “εμπρησμός”, “Δάφνη”, “στυγερής”. Καταλαβαίνουμε πως τα βίντεο στο Tiktok ασχολούνται με τα θέματα της επικαιρότητας, όπως τις καθημερινές ειδήσεις, για αυτό και οι τίτλοι των άρθρων που προκύπτουν σχετικά με το Tiktok περιέχουν λέξεις από ειδήσεις.
Μεταξύ των λέξεων που εμφανίζονται συχνά στους τίτλους αυτών των άρθρων υπάρχουν και οι λέξεις “Μητσοτάκη”, “ντολμαδάκι”, “πολιτεία”, “πρωθυπουργός”, που φαίνεται να προέρχονται από βίντεο στο Tiktok κατά την προεκλογική και την εκλογική περίοδο.
Πάμε να δούμε όμως συγκεκριμένα τις πιο συχνές λέξεις!
Εξαιρώντας το “Tiktok”, οι πιο συχνές λέξεις στους τίτλους των άρθρων που αναλύθηκαν ήταν “βίντεο”, “μητσοτάκης”, “viral”, “κυριάκος”, “νέο”, “ηπα”, “δείτε”, “ξάνθη”, “θεσσαλονίκη”, “γαλλία”.
Γίνεται αντιληπτό λοιπόν πως τα άρθρα σχετικά με το Tiktok αναφέρονται κυρίως σε viral videos μέσα στην πλατφόρμα, σε βίντεο και ειδήσεις σχετικά με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, αλλά και γενικότερα σημαντικές ειδήσεις και εξελίξεις όπως τα γεγονότα στη Γαλλία.
Εκτός από τις συχνότερες λέξεις, και τα συχνότερα ζευγάρια λέξεων μας δίνουν μια καλύτερη εικόνα του περιεχομένου.
Η θεματολογία των τίτλων των άρθρων σχετικά με το Tiktok φαίνεται πως κινήθηκε γύρω από τα βίντεο που ανέβασε στο Tiktok ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την (προ)εκλογική περίοδο, τα βίντεο που έγιναν viral, τα social media, αλλά και νέα σχετικά με Έλληνες και ξένους celebrities, όπως την Δέσποινα Βανδή, τη Selena Gomez και την Κιμ Καρντάσιαν. Φυσικά από τη θεματολογία δεν έλειπαν ειδήσεις που απασχόλησαν την κοινωνία, όπως το έγκλημα στην Ξάνθη.
Με βάση τις παραπάνω πιο συχνές λέξεις που βρέθηκαν, αξιοποιώντας τεχνικές ανάλυσης με τη βοήθεια λεξικού, παρατηρούμε πως τα βίντεο σχετικά με τον Πρωθυπουργό, αλλά και τις εξελίξεις στη Θεσσαλονίκη και τη Γαλλία πρωταγωνίστησαν στους τίτλους των άρθρων σχετικά με το Tiktok.
Αφού πήραμε μια ιδέα για το περιεχόμενο των τίτλων των άρθρων, είναι χρήσιμο να αναζητήσουμε και αν τα άρθρα σχετικά με το Tiktok μοιάζουν μεταξύ τους.
Στο παρακάτω γράφημα “Heatmap” βλέπουμε τον βαθμό ομοιότητας των 10 πρώτων άρθρων που αναλύθηκαν.
Ένα παράδειγμα όμοιων τίτλων άρθρων: βρέθηκε πως το 4ο άρθρο
μοιάζει αρκετά με το 3ο
Οι παραπάνω τίτλοι άρθρων φαίνεται πως έχουν ένα αρνητικό πρόσημο, το οποίο μας οδηγεί και στην εξέταση των συναισθημάτων που πλαισιώνουν την ειδησεογραφία σχετικά με το Tiktok.
Πάμε να ανακαλύψουμε τα συνασθήματα στους τίτλους των άρθρων!
Ψάχνοντας ποιους μήνες δημοσιεύτηκαν τα πιο “θετικά” άρθρα, βρέθηκε πως τους καλοκαιρινούς μήνες γενικά τα άρθρα που ανα΄φερονται στο Tiktok έχουν θετική χροιά. Συγκεκριμένα, τα περισσότερα θετικά άρθρα δημοσιεύτηκαν τον Ιούνιο 2023, τον Μάρτιο 2023, και τον Ιούλιο 2022.
Αντίστοιχα, τα περισσότερα άρθρα με αρνητικό πρόσημο δημοσιεύτηκαν τον Μάρτιο του 2023. Τον συγκεκριμένο μήνα ήταν έντονη η παρουσία των πολιτικών αρχηγών στο Tiktok, δημοσιεύοντας βίντεο ως μέρος της προεκλογικής τους καμπάνιας, για αυτό και είναι πιθανό τα σχετικά άρθρα με αρνητικό πρόσημο να αναφέρονται σε αυτά τα βίντεο.
Στο παρακάτω γράφημα βλέπουμε πως οι δείκτες της θετικότητας, της αρνητικότητας, αλλά και εννοιών όπως η εμπιστοσύνη που φαίνονται να χαρακτηρίζουν τα άρθρα αυξομειώνεται σχετικά ανάλογα, σε αντιστοιχία και με το πλήθος των άρθρων ανά μήνα. Μόνο τον Μάρτιο 2023 παρατηρούμε μια έντονη αύξηση των άρθρων σχετικά με το Tiktok με αρνητική χροιά.
Στο παρακάτω γράφημα δεν βλέπουμε το σύνολο των άρθρων, αλλά έναν μέσο όρο, για αυτό και παρατηρούμε διαφορές σε σχέση με το παραπάνω γράφημα. Χαρακτηριστικά βλέπουμε πως κατά τους μήνες Ιούλιο – Σεπτέμβριο 2022 υπήρχε μια αύξηση των εκφράσεων που δείχνουν εμπιστοσύνη στους τίτλους των σχετικών άρθρων, ενώ ο δείκτης αυτός έπεσε κατά την περίοδο Απριλίου – Ιουνίου 2023, που ήταν (προ)εκλογική. Άλλα σημαντικά ευρήματα είναι και ότι τον Ιούλιο 2023 αυξήθηκαν οι λέξεις και εκφράσεις που σχετίζονται με την έννοια της αηδίας στα άρθρα σχετικά με το Tiktok, αλλά και οι αρνητικές λέξεις και εκφράσεις.
Σημαντική ήταν όμως και η διερεύνηση της πολικότητας που υπάρχει στα σχετικά άρθρα, που μεταφράζεται στη διαφορά ανάμεσα στη θετική και την αρνητική χροιά. Παρατηρούμε λοιπόν πως η πολικότητα είναι ιδιαίτερα έντονη τους μήνες Ιούλιο – Σεπτέμβριο 2022, και πως μειώθηκε τον Μάρτιο, Μάϊο και Ιούλιο 2023.
Εδώ βλέπουμε και τις ημερομηνίες κάποιων άρθρων στους τίτλους των οποίων παρατηρήθηκε έντονη πόλωση, σε όσα έχουν πράσινο χρώμα επικρατεί η θετικότητα, σε όσα έχουν κόκκινο η αρνητικότητα.
Γενικά παρατηρούμε πως τους μήνες Ιούλιο – Δεκέμβριο 2022 παρατηρήθηκαν άρθρα με έντονη θετική πολικότητα, και τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο, Απρίλιο και Ιούλιο 2023 παρατηρήθηκαν άρθρα με (σχετικά) έντονη αρνητική πολικότητα.
Κλείνοντας αυτή την ιστορία, είναι χρήσιμο να δούμε τους τίτλους από τα 5 πιο θετικά και τα 5 πιο αρνητικά άρθρα που βρέθηκαν από την παραπάνω ανάλυση!
Εβελίνα Λαμπροπούλου