Μία από τις παράλληλες συζητήσεις που άνοιξαν στη δημόσια σφαίρα τον τελευταίο χρόνο, ήταν η απειλή της κλιματικής αλλαγής και τα μέτρα που καλούνται να λάβουν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο για την αντιμετώπισή της. Μάλιστα, πριν δύο μόλις μέρες, ολοκληρώθηκε η 47η Σύνοδος Κορυφής των G7 με κύριο θέμα στην ατζέντα τους την βιώσιμη ανάπτυξη και κλιματική αλλαγή.
Ένας από τους διεθνείς οργανισμούς με έντονη δράση γύρω από τα περιβαλλοντικά ζητήματα είναι και η Greenpeace, η οποία διοργανώνει συνεχώς ενέργειες για την μείωση της χρήσης του πλαστικού, την προστασία των θαλασσών, την ορθή αξιοποίηση των ενεργειακών πόρων αλλά και γενικότερα τις συνήθειες που χρειάζεται να αλλάξουμε όλοι μας προκειμένου το μέλλον να μοιάζει περισσότερο βιώσιμο.
Πέρα από την ιστοσελίδα της, η Greenpeace Greece είναι αρκετά ενεργή και στα social media, όπου αναρτά περιεχόμενο σχετικά με την υλοποίηση των δράσεών της ή εκφράζει θέσεις όσον αφορά ψηφίσματα και πολιτικές αποφάσεις για το περιβάλλον. Ποια είναι, όμως, τα σημαντικότερα θέματα που αναδεικνύει η συγκεκριμένη ΜΚΟ μέσα από την παρουσία της στο Twitter και τι είδους συναισθήματα προκαλούν στο κοινό οι αναρτήσεις αυτές;
Ύστερα από την ανάλυση 3.250 tweets, ένα αρχικό συμπέρασμα που εξήχθη είναι ότι το 2019 η Greenpeace ανήρτησε σχεδόν 1.600 tweets αποτελώντας έτσι χρονιά-ρεκόρ για την παρουσία της στην πλατφόρμα. Μάλιστα, στην έκθεση που εξέδωσε η ΜΚΟ για εκείνη τη χρονιά αναφέρεται ότι “παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, έχουμε πάρει τη στρατηγική απόφαση να εντείνουμε κάθε χρόνο τις δραστηριότητές μας, καθώς τα περιβαλλοντικά προβλήματα γίνονται πιο έντονα με την οικονομική κρίση”.
Αυτή η απόφαση, που εκφράζεται στην ετήσια έκθεση του οργανισμού, φαίνεται πως έγινε πράξη τα επόμενα χρόνια, καθώς στην ανάλυση δεδομένων για τις λέξεις που χρησιμοποίησε περισσότερο η Greenpeace στο Twitter, παρατηρείται ότι λέξεις όπως η κλιματική αλλαγή, η προστασία του περιβάλλοντος και τα ορυκτά καύσιμα είναι αυτές που κυριαρχούν. Το συμπέρασμα αυτό αποτυπώνεται πιο ξεκάθαρα και στο παρακάτω σύννεφο λέξεων:
Το πιο ενδιαφέρον πόρισμα που προέκυψε από την ανάλυση είναι η συναισθηματική χροιά των λέξεων που χρησιμοποιούνται στο account. Για παράδειγμα, το 2020 ήταν μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε από έντονες συναισθηματικές κλιμακώσεις όσον αφορά τη θετικότητα και τον αρνητισμό που προκαλούν οι αναρτήσεις. Μάλιστα, αυτές οι συχνές εναλλαγές φαίνεται πως εξακολουθούν να ισχύουν και για φέτος, όπως φανερώνει το ακόλουθο γράφημα:
Οι ίδιες συναισθηματικές διακυμάνσεις αποτυπώνονται και στην έκφραση θυμού (κόκκινο) και χαράς (πράσινο). Ωστόσο, το παράδοξο στην προκειμένη ανάλυση είναι ότι οι συγκεκριμένες μεταβλητές, παρόλο που θεωρούνται αντίθετες, εν τέλει κινούνται ανάλογα στο γράφημα. Με άλλα λόγια, κάθε φορά που μειώνεται ο θυμός που εκφράζουν τα tweets στην πάροδο του χρόνου φαίνεται πως ελαττώνεται και η χαρά, ενώ το ίδιο ισχύει και όταν οι συγκεκριμένες τιμές αυξάνονται, όπως τους πρώτους μήνες του 2021.
Σε κάθε περίπτωση, από την ανάλυση των δημοσιεύσεων στο Twitter της Greenpeace προκύπτει ότι η κλιματική αλλαγή είναι το κατ’εξοχήν περιβαλλοντικό θέμα που αναδεικνύει ο οργανισμός μέσα από τις δράσεις του, ενώ οι συναισθηματικές εναλλαγές στις αναρτήσεις του μπορούν ενδεχομένως να αποδοθούν στο ότι αναρτά και περιεχόμενο με το οποίο δε συμφωνεί απαραίτητα, αλλά κρίνει ως σημαντικό να διαδοθεί.
Ηλίας Ζωγράφος