Η «απόβαση» των μυρίων ξένων στα ελληνικά νησιά έχει αντίκτυπο κυρίως στις τοπικές κοινότητες που αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερες πιέσεις σε σχέση με τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη λειψυδρία, τις ανεπαρκείς δημόσιες υπηρεσίες και τις παράνομες κατασκευές.
Σαντορίνη
Πόσο μπορεί να αντέξει ο τουριστικός μύθος της Σαντορίνης; Εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, απαντούν από τη δημοτική Αρχή, όχι για πολύ. Δύο αριθμοί περιγράφουν την κατάσταση: το 2012 το νησί είχε υποδεχθεί 1,7 εκατ. επισκέπτες. Το 2023 ο αριθμός αυτός διπλασιάστηκε. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» η πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Θήρας και πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής Γεωργία Νομικού, «τα ελληνικά νησιά υποφέρουν από την υπερβολική και ανεξέλεγκτη δόμηση και την ασύδοτη “ανάπτυξη”».
Σέριφος
Από την πρόσφατη πυρκαγιά που έπληξε τη Σέριφο καταστροφές υπέστη και το δίκτυο υδροδότησης. «Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό για ένα νησί όπως το δικό μας, λαμβάνοντας υπόψη και ότι διανύουμε την πέμπτη χρονιά που η λειψυδρία δημιουργεί τεράστια προβλήματα», σημειώνει ο δήμαρχος Σερίφου Κωνσταντίνος Ρεβίνθης. Το πιο ρεαλιστικό σενάριο με αυτά τα δεδομένα, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι οι προγραμματισμένες διακοπές νερού. «Προτιμώ να είμαστε ξεκάθαροι με τους επισκέπτες. Το νησί έχει πρόβλημα με το νερό», ξεκαθαρίζει, προσθέτοντας πως ευελπιστεί το επόμενο καλοκαίρι να έχει λυθεί καθώς ένα έργο αφαλάτωσης βρίσκεται σε στάδιο αδειοδότησης.
Στο μεταξύ, και στη Σέριφο η υπερδόμηση έχει αλλοιώσει το φυσικό τοπίο. «Ο οικισμός Λιβαδάκια είναι πλέον αγνώριστος. Πριν από 20 χρόνια είχε μόλις πέντε σπίτια. Σήμερα είναι ζήτημα εάν έχει πέντε οικόπεδα. Θα πρέπει να μπουν όρια, να μην αφήσουμε να γίνει αυτή η κατάσταση ανεξέλεγκτη»
Φολέγανδρος
Στα όριά της βρίσκεται η Φολέγανδρος, με τον δήμαρχο Κυριάκο Μαρινάκη να επισημαίνει πως υπολείπονται σε υποδομές, κυρίως ύδρευσης και αποχέτευσης. «Το σημαντικότερο πρόβλημα που καλούμαστε να διαχειριστούμε είναι αυτό της διαχείρισης των σκουπιδιών. Ο ΧΥΤΑ που είναι σχεδιασμένος να αντέξει περίπου 70 χρόνια, βλέπουμε ότι γεμίζει πολύ γρήγορα», σημειώνει, προσθέτοντας πως και το 40χρονο δίκτυο ηλεκτροδότησης έχει κορεστεί.
Νάξος
Κυκλοφοριακό αντιμετωπίζει, όμως, και η Νάξος. «Οταν μιλάμε για τον υπερτουρισμό, δεν μπορούμε να βάζουμε όλα τα νησιά στο ίδιο τσουβάλι. Η Νάξος έχει υδάτινους πόρους ενώ και η ηλεκτροδότηση γίνεται μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού ρεύματος. Εκεί που έχουμε ζήτημα είναι στο κυκλοφοριακό – από τη Χώρα μέχρι τον Αγιο Προκόπιο -, και αυτό οφείλεται στο λιμάνι. Εάν δεν μετακομίσει το λιμάνι από τη Χώρα, κάτι που δεν απαιτεί κανένα φαραωνικό έργο, δεν θα βελτιωθεί η κατάσταση», λέει ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός.
Την ίδια στιγμή και στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων διαπιστώνονται φαινόμενα άναρχης δόμησης στα παραλιακά σημεία του νησιού, όπου χτίζονται διάσπαρτα κατοικίες και βίλες.
Πηγή: Οι συνέπειες μιας έκρηξης: Το φαινόμενο του υπερτουρισμού | in.gr