Υπάρχουν δύο πράγματα που χαρακτηρίζουν τους Gen Zers, διαφοροποιώντας τους από τις προηγούμενες γενιές: μεγάλωσαν εξ ολοκλήρου στην ψηφιακή εποχή και διαμορφώθηκαν σε ένα παγκοσμιοποιημένο και πλήρως διασυνδεδεμένο περιβάλλον, όπου η πληροφορία ταξιδεύει με αστραπιαίους ρυθμούς και οι δυνατότητες μοιάζουν να είναι απεριόριστες.

Έχοντας ενηλικιωθεί σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο, όπου η μονιμότητα πλέον δεν υπάρχει, οι εργαζόμενοι της Gen Z δείχνουν να μην ενδιαφέρονται για την παραδοσιακή γραμμική πορεία ανέλιξης εντός μιας εταιρείας, όπως έκαναν οι παλαιότερες γενιές. Πλέον, αναζητούν ένα μονίμως εναλλασσόμενο εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο θα μπορούν να καταπιάνονται συνεχώς με νέα πρότζεκτ που θα προκαλούν το ενδιαφέρον τους.

Αυτό πιστεύει και η Νάντια, που έκλεισε πρόσφατα τα 26, και από πέρσι εργάζεται σε μια κορυφαία συμβουλευτική εταιρεία στην Αθήνα όπου νιώθει «τρομερά παραγωγική». «Νομίζω πως ένας από τους βασικότερους λόγους που μου αρέσει το εργασιακό μου περιβάλλον είναι πως τίποτα δεν είναι στατικό», εξηγεί στη LiFO, «μονίμως ασχολούμαι με καινούργια πράγματα κι έτσι νιώθω πως συνεχώς μαθαίνω, κάτι που για μένα είναι τρομερά σημαντικό. Δεν θα μπορούσα με τίποτα να δουλεύω κάπου όπου κάθε μέρα είναι η ίδια», συμπληρώνει.

Τις προσδοκίες της Νάντιας επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία των πρόσφατων ερευνών: σύμφωνα με τις μετρήσεις, το αν θα επέλεγαν μια καλύτερα αμειβόμενη, αλλά βαρετή δουλειά έναντι μιας πιο ενδιαφέρουσας, που ωστόσο δεν πληρώνει εξίσου καλά, διχάζει τους Gen Zers, σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές. Μια άλλη έρευνα στην οποία συμμετείχαν Αμερικανοί φοιτητές έδειξε πως οι Gen Zers ενδέχεται να αλλάξουν δουλειά έως και 10 φορές μέχρι τα 34 τους χρόνια αν αισθανθούν πως βαλτώνουν έστω και λίγο. 

Γι’ αυτό και τα σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα φροντίζουν τα πρότζεκτ που αναθέτουν στους νεαρούς υπαλλήλους τους να εναλλάσσονται συνεχώς μέσα από έξυπνα προγράμματα όπως οι οριζόντιες entry level θέσεις εργασίας που δίνουν τη δυνατότητα στους Gen Zers να δοκιμαστούν σε διαφορετικά τμήματα από ολόκληρο το φάσμα λειτουργίας της εταιρείας.

Αν υπάρχει μια λέξη που περιγράφει τις προσδοκίες της Gen Z από το περιβάλλον εργασίας, είναι αναμφίβολα η ευελιξία. Ο παραδοσιακός τρόπος εργασίας με το αυστηρό ωράριο 9-5 θεωρείται ξεπερασμένος από τους νέους εργαζομένους που προτιμούν κάτι πιο ελεύθερο και ευέλικτο ώστε να νιώθουν πως δίνουν το 100% των δυνατοτήτων τους. Γι’ αυτό και οι πιο επιτυχημένες όσον αφορά την προσέλκυση νέων εργαζομένων εταιρείες είναι αυτές που προσφέρουν υβριδικές πρακτικές και μοντέλα εργασίας, παρέχοντας στους νέους την ευκαιρία να επιλέγουν από πού θέλουν να εργάζονται αρκετές ημέρες τον μήνα.

Ο 25χρονος Αλέξανδρος, για παράδειγμα, δουλεύει ως designer σε μια διαφημιστική εταιρεία, την οποία διάλεξε ακριβώς επειδή πρόσφερε ένα hybrid μοντέλο εργασίας με αρκετές ημέρες work from home. «Τις πιο παραγωγικές και δημιουργικές μου ημέρες τις περνάω στο σπίτι, το πιστεύεις;» εξηγεί στη LiFO, «παρότι, φυσικά, θέλω να πηγαίνω στο γραφείο για το brainstorming και την κοινωνικοποίηση με τους συναδέλφους. Περνάμε πολύ καλά και στα γραφεία μας, απλώς νιώθω πως σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να κάνω πραγματικά hyperfocus για να βγάλω τη δουλειά, κάτι που μου είναι σχεδόν αδύνατο όταν με περιτριγυρίζουν άλλοι άνθρωποι».Η Αριάδνη, που δουλεύει ως developer σε μια εταιρεία με δεκάδες νέους εργαζομένους και εργάζεται «κατά κύριο λόγο από το σπίτι», συμφωνεί με τον Αλέξανδρο. «Είναι πολύ πιο εύκολο να γράφεις κώδικα όταν είσαι μόνη σου», αναφέρει, «και επίσης μου αρέσει τρομερά που οι managers μάς εμπιστεύονται και μας δίνουν τη δυνατότητα του work from home, αρκεί, φυσικά, να προλαβαίνουμε τα deadlines».

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *